Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Lebih 4,000 kes dera kanak-kanak dilapor melalui Talian Kasih
Diterbitkan:  Dec 10, 2020 3:32 PM
Dikemaskini: 7:32 AM

Setakat ini, lebih 4,000 kes penderaan kanak-kanak dilaporkan kepada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat tahun ini.

Sementara itu, kementerian mencatatkan lebih 2,000 kes keganasan rumah tangga pada 2020 - tahun yang menyaksikan rakyat terpaksa tinggal di rumah susulan perintah kawalan pergerakan (PKP) bagi menangani penularan Covid-19.

Dalam forum yang diadakan pagi ini bersempena Hari Hak Asasi Manusia Antarabangsa, pegawai kementerian Kolony Gunting mengatakan bahawa jumlah ini tidak termasuk kes yang dilaporkan kepada polis.

Menurutnya, data itu diperoleh secara eksklusif dari Talian Kasih 15999 kementerian dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Hingga kini, kami mempunyai 4,349 kes penderaan kanak-kanak yang telah dilaporkan kepada kami […] melibatkan (kanak-kanak_ wanita dan lelaki.

"Dan antara (jumlah) tertinggi dari segi jenis penderaan - ada penderaan fizikal, seksual dan emosi (serta) anak-anak yang ditinggalkan dan bayi yang ditinggalkan," katanya menjawab pertanyaan mengenai data tersebut.

Daripada jumlah itu, Kolony berkata, 1,263 kanak-kanak perempuan di bawah umur 18 tahun menjadi mangsa kes penderaan seksual tahun ini.

Menyifatkan jumlah itu "agak tinggi", Kolony bagaimanapun tidak memberikan perbandingan data nombor kes dari tahun-tahun sebelumnya. Dia juga tidak memberikan penjelasan terperinci mengenai kes-kes tahun 2020.

Malaysiakini telah menghubungi kementerian untuk maklumat lebih lanjut.

Data keganasan rumah tangga

Sementara itu, dalam forum itu, Kolony juga berkongsi data mengenai kes keganasan rumah tangga pada tahun 2020.

"Dari segi keganasan rumah tangga, apa yang kami saksikan adalah peningkatan.

"Terdapat 2,287 kes keganasan rumah tangga yang juga dilaporkan melalui Talian Kasih," katanya.

Kolony juga tidak memberikan perbandingan atau perincian terperinci mengenai kes keganasan rumah tangga yang disebutkannya.

Malaysiakini telah menghubungi kementerian untuk maklumat lebih lanjut.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Rina Harun sebelum ini mengatakan bahawa Talian Kasih telah menerima panggilan 500 peratus lebih banyak daripada biasa tahun ini.

Timbalan Rina, Siti Zailah Mohd Yusoff memberitahu Dewan Rakyat bulan lalu bahawa Talian Kasih menerima 159,703 panggilan antara Januari dan November 2020.

Namun, dia dikecam kerana tidak memberikan penjelasan sepenuhnya mengenai panggilan ini.

Forum hari ini dianjurkan bersama oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), Kementerian Luar Negeri, Jabatan Hal Ehwal Undang-undang dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Malaysia.

Lihat Komen
ADS