Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Saya boleh kerah orang kampung sekat Sungai Muda, seloroh MB Kedah
Diterbitkan:  Dec 11, 2020 1:03 PM
Dikemaskini: 5:03 AM

Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor secara berseloroh mengatakan bahawa dia boleh meminta orang kampung menyekat air dari Sungai Muda di negeri itu sekiranya kerajaan Pulau Pinang masih enggan membayar caj air mentah terbabit.

“Besok kita alirkan Sungai Muda itu ke tempat lain, kalau orang kampung saya kata belat (sekat) sungai, alih sungai itu pi (ke) tempat lain, hampa (kerajaan negeri Pulau Pinang) nak sedut ayaq (air) di mana?

“Haa boleh pi sampai tara (setakat) itu lah kalau mahu, saya kerah orang kampung suruh boh (letak) pasir dalam guni belat sungai di Pinang Tunggal.

“Lepas pada Pinang Tunggal, intake kita yang terakhir, lepas itu bila semua kering, hampa boleh pi mengaga (cari) ikan (darat) di Sungai Pulau Pinang,” katanya seperti dipetik Berita Perdana RTM semalam.

Sebelum ini, Sanusi menegaskan bahawa kerajaan Pulau Pinang tetap perlu membayar caj air mentah dari Sungai Muda yang mengalir ke negeri itu, kerana sumber berkenaan perlu sentiasa dipulihara.

Tambahnya, kawasan tadahan air di negeri ini perlu dijaga sebaik mungkin bagi memastikan sumber air sentiasa mencukupi bagi bekalan bukan sahaja untuk rakyat Kedah, malah termasuk Perlis dan Pulau Pinang.

Dia berkata demikian untuk mengulas kenyataan Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Sdn Bhd (PBAPP) pada 12 Ogos 2017, yang mengemukakan lapan sebab Pulau Pinang tidak perlu membayar caj air mentah, yang kembali ditularkan di media sosial sejak dua hari lalu.

Antara sebab yang dikemukakan ialah Skim Air Sungai Muda dibuka secara rasmi oleh Perdana Menteri Kedua Tun Abdul Razak Hussein pada 9 Nov 1973, tidak menyebut mengenai caj air mentah.

Manakala, Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow turut berkata pihaknya tidak akan membayar caj air mentah kira-kira RM50 juta setahun sebagaimana yang dituntut oleh kerajaan Kedah.

Lihat Komen
ADS