Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Ada kemungkinan kerajaan PN jatuh esok, kata Dr M
Diterbitkan:  Dec 14, 2020 5:26 PM
Dikemaskini: 10:19 AM

Kerajaan Perikatan Nasional (PN) sekali lagi berdepan kemungkinan akan jatuh sekali lagi jika pengundian kali ketiga Belanjawan 2021 gagal mendapat sokongan majoriti esok, kata Dr Mahathir Mohamad.

Menyatakan hal itu Mahathir berkata ahli parlimen perlu memikirkan kepentingan rakyat melebihi kepentingan sendiri atau jawatan kerana ketika ini rakyat sudah cukup marah kepada kerajaan.

Justreru bekas perdana menteri itu berkata dia dan Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah sedia menawarkan diri untuk membantu mengembalikan negara dan membantu rakyat.

"Ada kemungkinan esok, bila undian untuk bacaan ketiga belanjawan, ada kemungkinan kerajaan akan kalah.

"Saya harap mereka yang berada di parlimen akan tidak memikirkan diri mereka sendiri, tetapi memikirkan tentang negara.

"Saya harap cadangan kita ini akan tercapai, jika wakil rakyat dalam dewan memberi kepercayaan," katanya dalam sidang media khas di ibu negara, hari ini.

Sidang media itu menarik perhatian ramai kerana diadakan ketika tahap sokongan yang diterima Muhyiddin Yassin selaku perdana menteri terus diragui.

Tak payah gaji pun tak apa

Tengku Razaleigh sendiri menganggap kerajaan sekarang tidak mendapat keabsahannya dan Muhyiddin bukan perdana menteri yang memiliki keabsahan.

Pengerusi Lembaga Penasihat Umno itu sebelum ini menulis kepada Speaker Dewan Rakyat Azhar Harun untuk memaklumkan dia tidak akan menyertai perbahasan Belanjawan 2021 selagi keabsahan Muhyiddin dan kerajaan PN tidak dibuktikan. 

Tambah Mahathir lagi, dia dan Tengku Razaleigh sedia memberikan khidmat kepada untuk mengembalikan kegemilangan negara dan mereka sedia melakukannya tanpa bergaji.

"Kami berdua tak payah gaji pun tak apa, kerajaan (sudah) bagi banyak duit pencen," katanya.

Esok adalah hari bacaan kali ketiga Belanjawan 2021. Asalnya pembangkang memberi bayangan untuk menolak usul itu semasa di peringkat dasar namun sebaliknya ia diluluskan dengan mudah ketua pembangkang Anwar Ibrahim mengarahkan tiada usaha mencabarnya dibuat melalui undian belah bahagi.

Belanjawan itu kemudian dijangka dicabar sengit di peringkat jawatankuasa namun setakat ini tiada satu pun yang berjaya digagalkan melalui undi pembangkang.

Mahathir berkata, kerajaan sekarang tidak ada strategi untuk membawa dasar bagi membela rakyat sebaliknya hanya terlibat dengan politik termasuk untuk kepentingan diri sendiri.

"Tak ada satu strategi untuk memulihkan ekonomi negara dan juga untuk menangani masalah Covid-19.

"Kami harap kami akan dapat sokongan bagi menjayakan idea ini," katanya lagi.

Ditanya tentang jumlah sokongan ahli Parlimen yang telah diperolehinya sehingga kini, Mahathir berkata ia terpulang kepada anggota Dewan Rakyat.

Begitu juga dengan jawatan perdana menteri terserah kepada ahli Parlimen untuk menentukan siapa.

"Jika semua ahli parlimen sokong saya, saya jadi perdana menteri esok," katanya.

Lihat Komen
ADS