Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PN lantik 2 pemimpin parti Sabah jadi timbalan pengerusi
Diterbitkan:  Jan 9, 2021 11:20 AM
Dikemaskini: 3:21 AM

Perikatan Nasional (PN) yang diterajui Perdana Menteri Muhyiddin Yassin melantik dua pemimpin Sabah, Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (Star) Jeffrey Kitingan dan Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Yong Teck Lee sebagai timbalan pengerusi gabungan itu.

Menurut laporan Berita Harian, kedua-dua pemimpin parti politik Sabah itu akan menyertai Ahmad Faizal Azumu dan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang sebagai timbalan pengerusi gabungan itu.

Setiausaha Agung Star Senator Guandee Kohoi dan Timbalan Presiden SAPP, Edward Dagul juga dilantik menjadi ahli majlis tertinggi PN.

Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor, yang mengetuai PN Sabah, mengucapkan terima kasih kepada Muhyiddin atas pelantikan tersebut.

Jeffrey Kitingan (kiri) dan Yong Teck Lee (kanan).

"Pelantikan ini adalah satu amanah besar untuk membentuk dan memperkukuhkan organisasi dan gerak kerja parti di peringkat negeri hingga ke peringkat akar umbi.

"Kita juga memperkukuh kerjasama di antara PN, Barisan Nasional dan Parti Bersatu Sabah (PBS) demi membentuk kesepakatan padu dalam Gabungan Rakyat Sabah (GRS) sekali gus memperkuat kerajaan GRS dalam menunaikan amanah serta melaksanakan tanggungjawab kepada rakyat," katanya.

Kerajaan Muhyiddin adalah gabungan tidak rasmi yang terdiri daripada parti-parti komponen PN, gabungan BN, GRS serta Gabungan Parti Sarawak.

PN secara rasmi didaftarkan oleh Pendaftar Pertubuhan menjelang pilihan raya negeri Sabah tahun lalu dan hanya terdiri daripada Bersatu, PAS, Star dan SAPP.

Berikutan banyak ketegangan antara Umno dan Bersatu, yang menyaksikan Annuar Musa disingkirkan sebagai setiausaha agung BN minggu ini, PAS mengadakan pertemuan hari ini untuk membincangkan kemelut dua parti itu.

Lihat Komen
ADS