Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Wanita didenda tak pakai pelitup muka tunjuk CCTV, sangkal kenyataan polis
Diterbitkan: Ā Jan 22, 2021 2:37 PM
ā‹…
Dikemaskini: 8:21 AM

Seorang perempuan yang didenda RM1,000 kerana tidak memakai pelitup muka ketika keluar dari keretanya menunjukkan rakaman CCTV bagi menyangkal dakwaan polis bahawa ada orang lain berdekatan dengannya ketika kejadian.

Mengongsikan rakaman itu di Twitter, Nur Izzati Aqilah Lokman Hakim dilihat di tempat letak kereta yang agak kosong - hanya beberapa kenderaan dan tiada orang lain.

Rakaman itu menunjukkan seorang perempuan keluar dari kereta sebelum sebuah kereta polis berhenti seorang anggota mendekatinya.

Nur Izzati berkata dia didenda di depan kafenya di Segamat, Johor pada 20 Jan lalu kerana tidak memakai pelitup muka.

Ketika itu, katanya, dia sedang mengeluarkan anaknya dari kereta dan tiada orang lain di sekitar.

"Anda bayangkan, saya baru keluar dari kereta dan nak ambil anak di tempat dduk sebelah.

"Bukan tempat sesak. Kafe saya pun tak buka lagi tapi (polis) saman saya sebab saya bukan ahli politik. Kedai keliling kafe saya semua tutup!" ciapnya.

Menurut Nur Izzati, selain anggota polis, hanya dia dan anak-anaknya yang ada di situ.

Katanya, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob sendiri pada 15 Dis lalu berkata pelitup muka tidak wajib jika individu itu hanya berseorangan atau bukan di tempat sesak.

Bagaimanapun Polis Johor semalam mempertahankan denda yang dikenakan dan berkata ada orang lain di kawasan itu ketika kejadian.

"Ketika itu, bersama individu berusia 29 tahun itu ialah seorang wanita yang bekerja di kafe tersebut tetapi memakai pelitup muka. Kenyataan individu ini menyatakan di kawasan tersebut tiada orang dan tiada kesesakan adalah tidak benar sama sekali," kata Ketua Polis Johor Ayub Khan Mydin Pitchay seperti dipetik Sinar Harian.

Ditanya berkenaan rakaman CCTV itu hari ini, Ayub ketika dihubungi berkata Polis Johor tidak akan membuat sebarang komen lanjut berkenaan kes ini.

Nur Izzati pada mulanya berkata dia mahu membuat bantahan terhadap denda itu tetapi kini menerimanya setelah merasakan ia tidak akan membuahkan hasil.

"Nampaknya kes saya ini macam tak ada future saja...Saya reda, tunggu mahkamah Yang Maha Esa sajalah," ciapnya.

Sebelum ini terdapat beberapa laporan berhubung individu yang didenda kerana tidak memakai pelitup muka ketika berseorangan di taman awam atau menurunkan pelitup muka di kawasan pengangkutan awam.

Pada masa sama, sejumlah ahli politik dan tokoh awam juga dilihat - menerusi gambar - tidak memakai pelitup muka ketika menghadiri acara, termasuk dalam keadaan sesak.

Setakat ini tiada laporan berhubung ahli politik yang didenda kerana tidak memakai pelitup muka, atau memakainya secara salah.

Lihat Komen
ADS