Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pejuang mahu heret menteri ke mahkamah jika tiada jawapan

Pejuang akan sekali lagi ke mahkamah jika Menteri Dalam Negeri tidak memberikan jawapan berhubung rayuannya untuk didaftarkan sebagai parti politik.

Peguam kumpulan itu, Mior Nor Haidir Suhaimi berkata, rayuan adalah sebahagian daripada pilihan di bawah Akta Pertubuhan untuk Pejuang, susulan tindakan Pendaftar Pertubuhan (RoS) yang menolak permohonannya untuk didaftarkan sebagai parti politik.

Mior bagaimanapun meluahkan kekesalannya dengan tindakan Hamzah Zainuddin selaku menteri yang tidak memberikan sebarang jawapan berhubung permohonan kumpulan itu yang difailkan setelah RoS menolak permohonan pendaftarannya pada 6 Januari.

"Pejuang mematuhi prosedur di bawah Akta Pertubuhan, setelah RoS menolak permohonan pendaftaran, kami kemudian mengajukan rayuan kepada Menteri Dalam Negeri.

"Rayuan itu dikemukakan sehari setelah RoS menolak permohonan tersebut.

"Walau bagaimanapun, kami akan mengirimkan surat lanjut kerana menteri sama sekali tidak memberikan sebarang jawapan.

"Di sebalik, cakap-cakap bahawa dia (menteri) mungkin sakit, pasti dia akan menyerahkan tugas (untuk menangani rayuan Pejuang) itu kepada pegawai lain.

"Jika tidak ada jawaban yang munasabah (daripada menteri), kami akan ke mahkamah sekali lagi (untuk memaksa RoS mendaftarkan Pejuang sebagai sebuah parti politik).

"Pejuang sedang menunggu keputusan rayuan (daripada menteri) dan akan mempertimbangkan tindakan yang sesuai mengikut undang-undang nanti," kata Mior.

Media melaporkan Hamzah baru-baru ini keluar dari hospital, setelah pulih dari Covid

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS