Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Zoo Negara dibuka semula Jumaat, beri diskaun 20%

Zoo Negara akan kembali dibuka kepada pengunjung bermula Jumaat ini, dengan menawarkan 20 peratus diskaun bagi harga tiket dewasa dan kanak-kanak sebagai usaha menarik pengunjung ke situ.

Timbalan Presidennya Rosly Ahmad Lana berkata pembukaan Zoo Negara telah mendapat kebenaran daripada Majlis Keselamatan Negara (MKN) berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di sekitar Lembah Klang.

Beliau berkata prosedur operasi standard (SOP) ketat tetap dilaksanakan dengan hanya 2,500 pengunjung dibenarkan pada satu masa bermula 9 pagi hingga 5 petang.

“Kami bersyukur dan berterima kasih walaupun dalam tempoh PKPB (sebelum ini), kunjungan begitu menggalakkan. Kami sebenarnya bimbang kerana sekiranya Zoo Negara masih belum dibuka, pihak kami akan mengalami masalah,” katanya pada sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Rosly berkata sepanjang PKP pihaknya telah menerima sumbangan lebih RM11 juta daripada badan kerajaan, badan bukan kerajaan (NGO), badan sukarelawan serta individu, sejak Jan 2020 hingga Jan 2021.

Menurut beliau, sumbangan bagi membeli bekalan makanan haiwan, perubatan serta menguruskan haiwan secara berterusan itu dijangka mampu bertahan hingga April ini.

Sementara itu, Rosly turut melepaskan 500 kilogram (kg) ikan rohu dan 400 kg ikan keli Afrika di Tasik Tunku Abdul Rahman yang dibuka kepada pemancing sejak 20 Feb lepas pada 9 pagi hingga 3.30 petang.

Katanya, pematuhan SOP ketat turut dikenakan dengan mengehadkan 90 orang di kawasan tasik pada satu masa dan dikenakan bayaran masuk RM35 seorang manakala ikan yang ditangkap melebihi 10 kg akan diserah kembali kepada pihak zoo.

- Bernama

Lihat Komen
ADS