Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob berjaya mendapat perintah mahkamah agar bekas ketua wanita Bersatu, Anina Saadudin memadam tuduhan memfitnah yang dimuat naik dalam talian.

Plaintif telah mendapat perintah sementara itu daripada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur petang ini.

Dilaporkan hari ini bahawa Ismail, atas kapasiti peribad, mengajukan tuntutan saman fitnah terhadap Anina atas kenyataan dan video di Facebook yang menuduh dia tidak cekap dalam menjalankan tugas semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Pemimpin Umno berusia 61 tahun itu, melalui firma guaman Tetuan Kesavan, mengajukan tuntutan itu pada 5 Mac, dengan menamakan Anina, 46, sebagai defendan.

Peguam Ismail Sabri Ragunath Kesavan hari ini mengesahkan bahawa hakim Mohd Firuz Jaffril membenarkan permohonan injunksi ex-parte.

Dia menambah bahawa mahkamah juga menetapkan 25 Mac untuk pengurusan kes perkara itu.

Prosiding ex-parte adalah apabila hanya satu pihak dalam perkara tersebut yang hadir untuk membuat penghujahan di mahkamah.

Menurut ketentuan Peraturan Mahkamah 2012, setiap perintah injunksi ex-parte hanya akan berlangsung 21 hari dari tanggal perintah itu diberikan.

Namun di bawah amalan undang-undang yang biasa, pihak terlibat biasanya akan berusaha untuk menetapkan tarikh perbicaraan mahkamah untuk perintah injunksi dalam jangka waktu 21 hari itu.

Prosiding inter-partes adalah di mana kedua-dua plaintif dan defendan akan membuat penghujahan di mahkamah.

Sekiranya mahkamah mengizinkan permohonan perintah plaintif, maka perintah sementara terhadap defendan akan terus berlanjut hingga pembuangan tindakan undang-undang utama.

Dalam pernyataan tuntutannya, Ismail Sabri mendakwa bahawa Anina menyiarkan 13 kenyataan fitnah dan memuat naik video di laman Facebooknya.

Plaintif mendakwa kiriman dalam talian itu menuduh dia sebagai tidak cekap dalam melaksanakan tugasnya untuk memerangi Covid-19 di bawah PKP.

Dia mendakwa bahawa 13 kenyataan itu, yang didakwa dibuat oleh Anina antara 5 Februari dan 3 Mac, juga dikongsi oleh pengguna Facebook yang lain.

Ismail Saabri mendakwa pernyataan tersebut menyiratkan bahawa dia hanyalah "boneka" dalam melaksanakan perintah Perdana Menteri, dan bahawa dia adalah menteri kanan yang tidak cekap.

Lihat Komen
ADS