Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Belum terlambat kembali ke pangkal jalan, kata Zahid pada PAS

Presiden Umno hari ini secara bersahaja dan berlapik mengingatkan PAS mengenai sikap yang wajar diambil sebagai sekutu dalam Muafakat Nasional (MN).

Kata Ahmad Zahid Hamidi, MN itu dijelmakan dengan iringan air mata dalam kalangan ahli kedua-dua parti selepas mereka bersengketa selama lebih enam dekad.

Melalui MN katanya kedua-dua parti bersetuju untuk tidak tergesa-gesa menyertai mana-mana gabungan parti politik dan Umno bertegas dengan ketetapan itu.

Tambahnya, dalam keadaan kedua-dua kaki Umno "berpijak di bumi sama", parti itu tidak akan mengambil sikap seperti lalang ditiup angin.

"Piagam MN yang termeterai belum sampai ke penghujungnya. Namun belum terlambat untuk kita kembali ke pangkal jalan. Kaki kita mesti berpijak di tapak yang sama.

"Tapak yang berbeza tidak menjanjikan sebarang keberuntungan, apatah lagi, pertambahan kerusi," katanya pada Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2020 di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur, hari ini.

Ia secara halus boleh dianggap teguran kepada PAS yang kini menjadi sebahagian daripada parti komponen Perikatan Nasional (PN) yang diketuai Bersatu.

Isu penyertaan PAS dalam PN sudah berkali-kali dibangkitkan pimpinan Umno namun ia kekal secara tersirat. Bagaimanapun Pemuda PAS semasa menzahirkan rasa tersinggung mereka apabila Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki memetik peristiwa pertembungan Khawarij dan Sayidina Ali Abi Talib dalam ucapannya.

Jujur terjemah piagam MN

Pemuda PAS kemudian mengeluarkan amaran agar Umno tidak biadab di depan pemimpin mereka hari ini.

Untuk rekod Presiden PAS Abdul Hadi Awang berada di atas pentas utama bersama kepimpinan Umno semasa Ahmad Zahid menyampaikan ucapan dasarnya pagi ini.

Menurut Ahmad Zahid sebagai rakan politik, Umno akan terus jujur menterjemah piagam dan persefahaman yang dimeterai dengan PAS.

Bekas timbalan perdana menteri itu juga menjelaskan, apabila dia bercakap mengenai penetapan semula (reset) politik negara, ia merujuk kepada MN namun disalah faham oleh ramai orang.

Katanya penjajaran politik yang dimaksudnya adalah kesediaan BN untuk memperkasakan Muafakat Nasional (MN) bersama PAS menjadi kuasa baru politik negara.

"Kita yakin permuafakatan ini mendapat sokongan padu dalam kancah politik negara dan membuka ruang kepada Umno dan BN kembali menerajui negara.

"Umno akan terus jujur menterjemahkan piagam MN yang kita telah tandatangani.

"Inilah ramai yang telah tafsir bila saya sebut jajaran politik baru," katanya.

Pada Dis tahun lalu Ahmad Zahid berkata Umno dan BN tidak menolak kemungkinan berlaku penjajaran baru politik merujuk kepada situasi politik Perak.

Kenyataan itu susulan perubahan dan krisis politik yang melanda negeri itu membawa kepada pertukaran menteri besar.

Selepas kenyataan Ahmad Zahid itu timbul spekulasi yang mengaitkan kerjasama parti itu dengan DAP dan juga PKR bagi membentuk kuasa baru politik negara.

Tiada tarikh akhir untuk PAS

Bagaimanapun Majlis Tertinggi (MT) Umno membuat ketetapan menolak sebarang kerjasama dengan DAP dan juga PKR.

Sementara itu, Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan menyatakan parti itu tidak menetapkan sebarang tarikh akhir buat PAS untuk memilih dengan siapa mereka hendak menjalinkan kerjasama.

Bagaimanapun, anggota parlimen Pontian itu menyifatkan hala tuju PAS masih samar berhubung isu sokongan kepada Umno atau Bersatu.

“Kenapa samar? Kerana hubungan (PAS) dengan Umno datang lebih awalnya dengan hubungan Bersatu.

“Jadi persahabatan kita mula lebih awal. Apabila 2018 kita lawan Pakatan Harapan (PH), Bersatu masih dalam PH (sedangkan) semasa itu kita telah bersama PAS.

"Oleh kerana itu saya kira hubungan kami lebih panjang daripada hubungan PAS-Bersatu,” jelasnya ketika ditemui pemberita di bilik media Perhimpunan Agung Umno (PAU) di PWTC hari ini.

Semasa Ahmad Zahid menyampaikan ucapan dasar, kata Ahmad, dia - yang kebetulan duduk di sebelah Abdul Hadi Awang - berkata tiada reaksi negatif ditunjukkan presiden PAS itu.

Justeru kata Ahmad dia berpendapat PAS mungkin mahu cuba menjadi jambatan yang menghubungkan Umno dan Bersatu.

"Tapi kami telah nyatakan bahawa hubungan Umno dengan bersatu sudah dinoktahkan.

"Kalau PAS nak jadi jambatan itu kelihatan tidak akan berlaku," katanya.

  • Laporan bersama Kow Gah Chie, Haspaizi Zain, Ng Xiang Yi, Ramieza Wahid dan Low Choon Chyuan 
Lihat Komen
ADS