Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'FB, Google tak libatkan Malaysia projek kabel internet bukan sebab dasar kabotaj'
Diterbitkan:  Apr 4, 2021 5:47 PM
Dikemaskini: 1:23 PM

Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong mengatakan keputusan Facebook dan Google untuk tidak melibatkan Malaysia dalam projek kabel internet bawah laut tidak ada kaitan dengan dasar kabotaj kerajaan PN terhadap kapal asing yang melakukan kerja pembaikan.

Wee berkata demikian merujuk projek kabel Echo dan Bifrost yang menghubungkan Singapura dan Indonesia ke Amerika Utara.

Wee mengatakan alasan Singapura dipilih kerana Facebook telah membina pusat data di Tanjung Kling Data Center Park di negara pulau itu.

"Pusat data ada di Singapura, bukan di Malaysia. Kita kekurangan infrastruktur data.

"Sebagai contoh, antara 2018 dan 2019 (era pemerintahan Pakatan Harapan), Malaysia membuang masa dan wang untuk idea-idea usang untuk mengembangkan kereta terbang dan bukannya pusat data dan revolusi industri 4.0," katanya dalam satu kenyataan.

Wee mengatakan projek kabel Echo diberikan pada tahun 2018 sementara projek Bifrost diberikan baru-baru ini (bulan lalu). Namun, katanya, perancangan untuk kedua-duanya sudah bermula sejak 2015.

Portal teknologi Soyacincau sebelum ini memetik Malaysia Internet Exchange (MyIX) yang mengatakan bahawa keputusan Google dan Facebook tidak melibatkan Malaysia dalam projek itu adalah kerugian besar bagi negara ini.

Laporan itu juga mengaitkan langkah kerajaan PN untuk membatalkan keputusan yang dibuat di era pemerintahan PH yang memberikan pengecualian dasar kabotaj pada kapal asing yang terlibat dalam pembaikan kabel bawah laut.

 

Facebook, Google, Microsoft dan MyIX tahun lalu meminta Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk mengembalikan pengecualian itu, dengan menekankan bahawa mereka perlu memastikan kerja pembaikan kabel bawah laut dilakukan dengan cepat dan memastikan waktu henti internet minimum.

Mereka juga mengatakan hanya satu syarikat tempatan yang mampu melakukan pembaikan dan dasar kabotaj akan menyebabkan monopoli.

Namun, Wee tetap tegas dalam mengembalikan dasar kabotaj.

Wee, dalam kenyataannya hari ini, mempertikaikan dakwaan monopoli. Dia menambah bahawa di sebalik dasar kabotaj, Malaysia telah memberikan tujuh pengecualian kabotaj untuk kapal asing memperbaiki kabel bawah laut sejak 15 November tahun lalu.

Dia menambah bahawa persetujuan dilakukan dengan cepat dan tidak ada kerja pembaikan ditangguhkan.

Dia mengulangi bahawa dasar kabotaj akan membantu membina kapasiti tempatan dan mengurangkan aliran keluar mata wang asing.

Wee mengatakan bahawa Indonesia juga telah memperketat dasar kabotaj untuk memberikan lebih banyak peluang kepada pemain industri tempatan.

Ahli Parlimen DAP Anthony Loke

Wee juga membidas Ahli Parlimen Seremban, Anthony Loke kerana berkongsi artikel SoyaCincau mengenai MyIX yang menyorot mengenai keputusan Facebook dan Google berhubung perkara itu.

Loke telah berkongsi artikel itu dan menyifatkan strategi Wee "untuk melindungi satu syarikat mengorbankan kepentingan negara".

Sementara Wee menyifatkan SoyaCincau, sebuah portal berita teknologi terkemuka di Malaysia, sebagai "sumber yang diragui".

"Adakah Loke tidak mempunyai sumber lain untuk dikongsi selain dari sumber yang diragui seperti SoyaCincau?" katanya.

Wee berkata, Loke sebaliknya harus berhubung dengan Persatuan Pemilik-Pemilik Kapal Malaysia (Masa) dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) untuk mendapatkan maklum balas daripada pemain tempatan.

Masa sebelum ini memuji keputusan Wee sebagai "patriotik" dan memetik kemampuan Optic Marine Group - perniagaan milik swasta oleh hartawan Lim Soon Foo.

Sementara itu, bekas perdana menteri Najib Abdul Razak mengatakan bahawa dia menerima penjelasan Wee.

Namun, katanya Facebook dan Google memilih Singapura dan Indonesia daripada Malaysia tetap akan mempengaruhi pelaburan masa depan.

"Pelabur-pelabur asing dalam sektor digital akan lebih cenderung pada negara-negara jiran sekiranya kita dipinggirkan," katanya.

Katanya, kerajaan PN perlu meyakinkan syarikat internet gergasi untuk melabur dalam pusat-pusat data di Malaysia.

"Kita mengaku selektif, pelabur asing juga ada hak untuk selektif pada kita. Jangan negara kita ketinggalan dan dipinggirkan dalam dunia ekonomi digital," tambah Najib.

Lihat Komen
ADS