Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Hanya 3 orang dalam satu kereta mulai 12 Mei
Diterbitkan:  May 10, 2021 7:10 PM
Dikemaskini: 11:20 AM

Kerajaan kini mengehadkan hanya tiga orang boleh berada dalam satu kereta - termasuk pemandunya - bermula 12 Mei hingga 7 Jun.

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata demikian susulan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan kali ketiga (PKP 3.0)

Bagaimanapun, katanya, bilangan orang yang dibenarkan di dalam kenderaan membawa barangan ekonomi bergantung kepada jumlah yang dibenarkan dalam lesen pendaftaran kenderaan perdagangan.

“Bilangan orang di dalam kenderaan persendirian, teksi dan e-hailing dihadkan kepada tiga orang sahaja termasuk pemandu.

“Bilangan orang yang dibenarkan di dalam kenderaan membawa barangan serta rantaian aktiviti ekonomi/industri adalah bergantung kepada jumlah yang dibenarkan dalam lesen pendaftaran kenderaan perdagangan.

“Bilangan orang yang dibenarkan di dalam pengangkutan awam mestilah mematuhi penjarakan fizikal dan mematuhi SOP yang telah ditetapkan,” katanya menerusi kenyataan selepas mempengerusikan sidang khas Majlis Keselamatan Negara hari ini.

Untuk rekod, kerajaan sebelum ini telah membenarkan penumpang mengikut had kapasiti kereta sesuai dengan status PKP semasa yang diumumkan sama ada bersyarat atau pemulihan.

Sementara itu, Muhyiddin turut mengumumkan perintah kawalan pergerakan kini diperluas ke seluruh negara.

Jelasnya, usaha itu diputuskan susulan peningkatan kes harian Covid-19 yang meletakkan negara berdepan gelombang ketiga wabak.

Lihat Komen
ADS