Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
YTL jamin telefon selamat digunakan, ingatkan pengguna guna pengecas asal
Diterbitkan:  Jun 22, 2021 9:43 PM
Dikemaskini: 1:50 PM

YTL Communications (YTLC) memberi jaminan telefon pintar YES yang diedarkan kepada pelajar yang memerlukan mematuhi piawaian antarabangsa dan selamat digunakan.

Jaminan itu diberikan selepas terdapat dua dakwaan kejadian telefon berkenaan terbakar.

“Sejak kejadian yang dilaporkan, rakan kongsi pembuatan kami, China Mobile dan pengeluar bateri, Utime Limited telah menyelesaikan audit terhadap data pengeluaran dan kawalan kualiti dari proses pengeluaran telefon pintar YES Altitude.

"Mereka telah mengesahkan bahawa telefon pintar YES Altitude sepenuhnya mematuhi semua perakuan kesihatan dan keselamatan antarabangsa yang relevan... dan selamat digunakan," kata YTLC dalam satu kenyataan hari ini.

Syarikat itu juga mengingatkan para pelanggannya agar menggunakan pengecas asli yang dibekalkan dengan telefon atau kabel pengecasan yang diperakui oleh Sirim yang dalam keadaan baik.

YTLC mengatakan siasatan awal kedua-dua insiden tersebut menunjukkan bahawa skrin kedua-dua telefon pintar tidak rosak, menunjukkan bahawa ia tidak meletup seperti yang didakwa sebelumnya.

Telefon dari kejadian pertama, yang berlaku di Gombak, sebenarnya masih berfungsi sepenuhnya dengan bateri baru, kerana kerosakan nampaknya hanya terhad pada bateri.

Kejadian kedua, yang dilaporkan di Temerloh, melibatkan Mohd Najif Ahmad, yang menerima telefon pada bulan Ogos 2020 di bawah inisiatif Learn From Home YTL Foundation, kata YTLC.

Sejak itu, lima anaknya telah menggunakan telefon itu untuk pembelajaran dalam talian mereka.

Jelas YTLC, Kejadian itu berlaku selepas dua jam kelas dalam talian, ketika telefon dicas menggunakan pengecas dan kabel third-party.

"Telah diperhatikan bahawa bahagian kabel pengisian yang digunakan pada saat kejadian mengalami kesan terbakar yang cukup besar, dan kabel terdedah.

"Panas tertumpu pada kabel pengecasan dan bahagian atas telefon di sekitar port pengecasan, menunjukkan lonjakan daya yang kuat yang masuk melalui port pengecasan.

"Layar telefon tetap dalam kondisi baik, menunjukkan telefon tidak meletup," kata YTLC.

Tambah YTLC, meskipun demikian, Mohd Najif mengatakan bahawa telefon itu telah membantu anak-anaknya terus belajar dalam talian.

Telefon YES Altitude dibangunkan bersama oleh YES dan China Mobile, pengendali rangkaian terbesar di dunia untuk kegunaan pendidikan.

Kerajaan telah bekerjasama dengan syarikat telekomunikasi untuk melancarkan program Jaringan Prihatin bernilai RM3.5 bilion yang bertujuan untuk membantu isi rumah berpendapatan rendah memperoleh peranti dan akses Internet untuk pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR).

YES dari YTLC adalah salah satu syarikat telekomunikasi yang mengambil bahagian dalam program ini. YTL Foundation juga menjalankan program "Belajar dari Rumah" yang mensasarkan keluarga B40 yang memerlukan peranti.

Di bawah Jaringan Prihatin, penerima yang layak dapat memilih peranti mudah alih, yang akan disubsidi oleh pemerintah dengan harga RM300, atau memilih pelan data dengan potongan harga RM180 selama 12 bulan.

Penerima juga boleh menambah wang sekiranya mereka mahukan peranti bernilai lebih dari RM300. Pembelian dilakukan melalui perkhidmatan telekomunikasi masing-masing.

Lihat Komen
ADS