Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
KPT nafi tak inklusif OKU, respons dalam talian gambarkan sebaliknya

Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) menafikan permohonan pelajar untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi ditolak kerana kurang upaya.

Sebaliknya, mereka mendakwa permohonan "Karishma" (bukan nama sebenarnya) untuk memasuki Program Prasi Universiti Asasi Pintar (APP) Universiti Kebangsaan Malaysia ditolak kerana keputusannya tidak memenuhi syarat kelayakan minimum.

Penafian itu berbeza dengan respons sistem UPU Online yang memberitahunya bahawa dia tidak diterima masuk program itu kerana universiti itu tidak mempunyai kemudahan untuk menampung kecacatannya.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini, Ketua Pengarah Pendidikan Tinggi, Jabatan Pendidikan Tinggi, KPT, Prof Dr Husaini Omar mengatakan bahawa pemohon tidak memenuhi syarat minimum kelayakan untuk program APP UKM.

“Calon tersebut tidak melepasi syarat kelayakan minimum kemasukan program tersebut. Syarat minimum kemasukan ke program ASASIpintar UKM memerlukan calon mendapat 7A- dalam subjek tertentu termasuklah Matematik, Matematik Tambahan, Fizik, Kimia dan Biologi.

“Bagaimanapun, calon ini masih lagi dibenarkan membuat kemas kini yang masih dibuka sehingga 2 Julai 2021,” katanya.

Sebelum ini dilaporkan bahawa "Karishma", Calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2019, mendapat 9A dalam peperiksaan SPMnya menjadikannya layak untuk melanjutkan pelajaran di universiti awam.

Karishma jatuh sakit selepas SPM, yang menyebabkan masalah untuk bergerak. Dia sekarang boleh bergerak dengan menggunakan tongkat atau kerusi roda.

Ketika dihubungi Malaysiakini, jurucakap Kementerian Pendidikan Tinggi mendedahkan bahawa Karishma mendapat B + untuk Biologi. Karishma mengesahkan perkara ini ketika dihubungi.

"Sistem (UPUOnline) secara automatik menolak penerimaan apabila pelajar tidak memenuhi syarat minimum," kata jurucakap itu.

Namun, penjelasan kementerian itu bercanggah dengan pengalaman Karishma dan penjelasan yang pertama kali dia terima ketika dia meminta jawapan dari UPU Online.

Dia pada awalnya disenarai pendek untuk program APP UKM dan telah menghadiri wawancara serta menyerahkan semua dokumen yang diperlukan, termasuk pengiriman video.

Tetapi permohonannya tetap tidak diterima semasa Fasa Kemas Kini UPU Online, dan dia kemudian diberi pilihan untuk memilih hanya dua program diploma dan 20 sijil perguruan tinggi di laman web.

Diminta untuk menarik diri

Pertanyaan yang dia buat melalui sistem maklum balas laman web UPU Online menyebutkan kecacatannya sebagai alasan kenapa pilihannya melanjutkan pelajaran terhad.

"Berdasarkan semakan yang dilakukan, calon ini memiliki ketidakupayaan, justeru itu calon hanya boleh memohon berdasarkan pilihan program yang dipaparkan sahaja (berdasarkan jenis ketidakupayaan) kerana calon mempunyai ketidakupayaan dan pilihan program universiti yang dipohon tidak memiliki kemudahan untuk calon ketidakupayaan,” kata maklum balas yang diterima oleh Karishma.

 

Ia menambah bahawa pilihan program untuknya telah diperbarui berdasarkan keperluannya dan ketersediaan kemudahan mesra orang kurang upaya seperti yang ditentukan oleh universiti.

Husaini dalam kenyataan hari ini turut memaklumkan bahawa calon tersebut sebelum ini telah menolak tawaran program Diploma Teknologi Makmal Perubatan Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) bagi sesi akademik 2020/2021.

Karishma memberitahu Malaysiakini bahawa ibu bapanya enggan menghantarnya ke universiti untuk tahun akademik itu kerana dia masih memerlukan bantuan untuk bergerak dari satu tempat ke tempat lain.

"Saya masih baru menggunakan kerusi roda dan memerlukan pertolongan melakukan aktiviti seharian," katanya.

Dia mendakwa bahawa Unisza pada mulanya memintanya untuk mengemukakan penangguhan tetapi kemudian mencadangkan agar dia menarik diri dari universiti.

"Mereka (Unisza) memberitahu kami untuk mengirimkan mereka penarikan diri melalui email dan mengajukan permohonan lagi pada tahun berikutnya melalui UPU untuk mendapatkan universiti dengan kemudahan mesra orang kurang upaya," katanya.

Kenyataan Kementerian Pengajian Tinggi juga mengatakan bahawa Dasar Inklusif untuk Orang Kurang Upaya di institusi pengajian tinggi masih dilaksanakan.

"Pemohon OKU yang berdaftar dengan JKM yang mengemukakan permohonan melalui UPUOnline akan dipertimbangkan bagi kemasukan tanpa merit tertakluk memenuhi syarat am dan minimum syarat khas yang ditetapkan mengikut program pengajian yang dipohon," kata Husaini.

Dia juga berkata penawaran program kepada golongan OKU ini adalah melalui persetujuan bersama agensi atau institusi dengan mengambil kira kesediaan prasarana mesra OKU institusi itu sendiri.

Katanya, ia bagi memastikan golongan OKU dapat mengikuti pengajaran dan pembelajaran (PdP) dengan selesa dan penawaran program pengajian juga perlu mengambil kira pencapaian akademik pelajar.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS