Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Parlimen akhirnya bersidang 26 Julai
Diterbitkan:  Jul 5, 2021 3:13 PM
Dikemaskini: 3:32 PM

Dewan Rakyat akan bersidang semula pada 26 Julai, menurut Pejabat Perdana Menteri (PMO).

Dalam satu kenyataan hari ini, PMO memaklumkan bahawa kerajaan telah bersetuju untuk menasihati Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong supaya Mesyuarat Khas Penggal Ketiga Parlimen Keempat Belas diadakan selama 5 hari mulai 26 hingga 29 Julai dan 2 Ogos 2021 bagi Dewan Rakyat dan 3 hari mulai 3 hingga 5 Ogos 2021 bagi Dewan Negara.

"Mesyuarat ini bertujuan untuk memberi penerangan kepada Ahli-Ahli Parlimen mengenai Pelan Pemulihan Negara dan meminda semua perundangan dan peraturan bagi membolehkan persidangan Parlimen diadakan secara hibrid

"Berdasarkan Fasal (3) Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, semua proklamasi darurat dan ordinan yang dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong akan dibentangkan di hadapan kedua-dua Majlis Parlimen (shall be laid before both Houses of Parliament)," kata kenyataan itu.

PMO mengatakan bahawa peraturan yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara dan Kementerian Kesihatan akan terpakai untuk sidang ini.

Keputusan ini bertepatan dengan berakhirnya 14 hari yang diberikan oleh Umno untuk Putrajaya mengadakan sidang Parlimen.

Difahamkan bahawa jawatankuasa untuk mengkaji dan mengusulkan sistem parlimen "hibrid" - di mana ahli Parlimen dapat menghadiri secara langsung dan dalam talian - akan bertemu hari ini.

Berdasarkan kenyataan PMO, perkara yang akan "dibentangkan di hadapan kedua-dua Majlis Parlimen" adalah seperti berikut:

  • Pengisytiharan Darurat
  • Ordinan Darurat (Kuasa Penting) 2021
  • Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021
  • Ordinan Darurat (Standard Minimum Perumahan, Penginapan Dan Kemudahan Pekerja) (Pindaan) 2021
  • Ordinan Darurat (Kuasa Penting) (No. 2) 2021
  • Ordinan Darurat (Kuasa Penting) (Pindaan) 2021
  • Ordinan Darurat (Kehadiran Wajib Pesalah-Pesalah) (Pindaan) 2021
  • Ordinan Darurat (Tabung Amanah Negara) (Pindaan) 2021

Berdasarkan Artikel 150 (3) Perlembagaan Persekutuan, proklamasi atau ketetapan dapat dibatalkan sekiranya Parlimen meluluskannya.

Jika ketetapan tersebut tidak dibatalkan, ordinan tetap berkuat kuasa selama enam bulan dari tarikh berakhirnya darurat, sebagaimana diatur dalam Pasal 150 (7) Perlembagaan Persekutuan.

Lebih penting lagi, persidangan Dewan Rakyat yang akan datang juga akan menguji apakah Perdana Menteri Muhyiddin Yassin - yang masih dirawat di hospital - mendapat sokongan majoriti di Dewan Rakyat.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS