Paling Popular
Terkini

LAPORAN KHAS | Ketika bekas juruteknik Tentera Udara Diraja Malaysia Safwan Salleh memulakan projek sampingan menjual semula jam tangan tempahan khas, dia tidak membayangkan akan memulakan jenama sendiri, Petak, pada 2016.

Jenama itu - yang menampilkan rekaan eksklusif Safwan - bermula hanya dengan urusan dalam talian, tetapi tidak lama kemudian dia menjana perniagaan yang cukup untuk membuka kedai di Cyberjaya.

Ketika perniagaan berkembang, dia merancang untuk membuka tiga lagi kedai pada akhir 2020. Namun Covid-wabak 19 meningkat dan rancangan Safwan untuk mengembangkan perniagaan berubah.

Ia bertukar menjadi misi untuk bertahan dalam perniagaan.

Justeru usahawan berusia 34 tahun itu berkata dia berusaha untuk memohon pinjaman dari Tekun Nasional, sebuah agensi yang ditubuhkan pada 1998 bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi untuk membantu perniagaan bumiputera.

Kemudahan itu menawarkan pinjaman maksimum sebanyak RM50,000 namun apabila permohonan diajukan Safwan hanya diberitahu dia hanya layak mendapat RM20,000.

Tidak cukup dengan itu, dia juga perlu berdepan kerenah birokrasi selain tawaran untuk menggunakan 'kabel' bagi menjamin pinjaman berkenaan diluluskan.

"Ini berlaku pada Mac ini... Saya diberi nombor untuk dihubungi oleh setiausaha syarika yang mengatakan: 'Cuba saja'.

"Terdapat terlalu banyak birokrasi. Saya tidak mengambil langkah seterusnya kerana mereka memberitahu saya hanya layak mendapat RM20,000 (dari RM50,000), ” katanya.

Safwan adalah antara sekian ramai usahawan bumiputera generasi selepas Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang tertanya-tanya apakah bantuan yang dijanjikan melalui dasar tindakan afirmatif itu akan sampai kepada mereka.

Dibentangkan di parlimen 50 tahun yang lalu sebagai sebahagian daripada Rancangan Malaysia Kedua pada 12 Julai 1971, DEB dipromosikan sebagai strategi 20 tahun kerajaan untuk mengurangkan kadar kemiskinan secara menyeluruh dan menyusun semula ketidakseimbangan masyarakat yang menjadi pencetus kepada rusuhan kaum 1969.

Walaupun secara rasmi DEB berakhir pada 1990, ia telah meletakkan asas untuk tindakan afirmatif berdasarkan kaum yang terus berlaku dalam dasar kebangsaan hingga hari ini.

Pengurangan kemiskinan, kelas menengah Melayu makin meningkat

Melihat 50 tahun ke belakang, salah satu langkah yang banyak digunakan oleh penyokong DEB bagi menunjukkan kejayaannya ialah penurunan kadar kemiskinan negara, terutama dalam kalangan bumiputera.

Pada 1970, kira-kira separuh daripada populasi negara hidup dalam kemiskinan. Antara tiga kumpulan utama etnik, bumiputera - terdiri daripada orang Melayu dan penduduk peribumi - adalah yang paling miskin, dengan 65 peratus daripada mereka hidup dalam kemiskinan.

Pada tahun 1990 - iaitu akhir DEB - hanya ada 15 peratus penduduk yang miskin dan hanya satu perlima bumiputera terlibat dalam kelompok tersebut.

Kelas menengah Melayu juga berkembang pada masa yang sama, daripada 12.7 pada 1971 menjadi 27 peratus pada 1990.

Tetapi bagi peniaga seperti Safwan, kini dia mungkin adalah sebahagian dari "kelas menengah (bumiputera) yang dilupakan", dengan perbezaan kekayaan dalam masyarakat bumiputera nampaknya kian melebar.

"Kami ada dengar kerajaan mengumumkan sejumlah besar dana (untuk membantu usahawan bumiputera) tetapi ketika kami cuba untuk memohonnya, lain pula ceritanya," kata Safwan.

Walaupun DEB awalnya dipertimbangkan sebagai cara untuk memastikan "dalam satu generasi" bumiputera menjadi "rakan kongsi penuh dalam kehidupan ekonomi negara", matlamat akhir yang ditetapkan di atas kertas ialah ekuiti korporat namun ia tetap sesuatu yang jauh dari gapaian pengusaha kecil bumiputera.

Ketika DEB dibentangkan dalam Rancangan Malaysia Ketiga pada 1976, sasaran yang ditetapkan adalah untuk 30 peratus ekuiti dimiliki bumiputera, di samping 40 peratus di tangan bukan bumiputera dan 30 peratus pihak asing.

Sasaran 30 peratus adalah tinggi ketika ekuiti korporat bumiputera pada 1970 hanyalah dua peratus. Pakar yakin sasaran tersebut belum dapat dicapai sehingga ini.

Pengarah Program Kajian Malaysia di Institut Ideas-Yusof Ishak, Lee Hwok Aun, berkata pencapaian tertinggi dasar itu ialah pada tahap 23.4 peratus dan dicatatkan pada 2011 namun menurun kepada hanya 16.2 peratus pada 2015.

Ia termasuk ekuiti yang dimiliki oleh individu bumiputera dan agensi amanah. (Lihat carta di bawah)

Negeri bumiputera masih miskin

Seorang penyelidik yang rajin mendalami DEB ialah profesor ekonomi politik Universiti Malaya, Edmund Terence Gomez.

Katanya selama bertahun-tahun, jauh daripada merapatkan jurang, DEB sebaliknya mewujudkan "ketidaksamaan ruang" dengan kemiskinan yang lebih tinggi dicatatkan di negeri-negeri dominan Melayu-bumiputera.

“Jika anda melihat negeri-negeri termiskin di negara ini, ia adalah Kelantan, Terengganu, Kedah dan Sabah. Ini semua negeri yang dikuasai bumiputera.

“Sekiranya DEB masih ada sekarang, ia atau dasar seupama DEB menyasarkan bumiputera itu akan berusia 50 tahun. Mengapa negeri yang majoriti bumiputera masih menjadi negeri termiskin?" soalnya.

Data Jabatan Perangkaan menunjukkan ekonomi tertumpu di wilayah Kuala Lumpur dan Selangor yang menyumbang kepada 40 peratus KDNK tahunan pada 2018, sementara negeri-negeri majoriti bumiputera seperti Kedah, Kelantan, Pahang, Sabah dan Sarawak jauh ketinggalan.

Gomez mengaitkan keadaan tersebut kepada akses yang tidak seimbang apabila peruntukan yang ditujukan untuk orang miskin "dirampas" oleh orang lain dalam kedudukan yang lebih istimewa melalui amalan digelarnya "kapitalisme kroni".

"Orang yang memerlukan tidak mendapat bantuan dan itulah sebabnya sekarang kita hadapi masalah jurang perbezaan yang kita bicarakan," katanya.

Kesan rasuah pada agenda bumiputera ada dibangkitkan dalam Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 yang diusahakan Putrajaya dan menjadi dokumen dasar yang menetapkan agenda nasional seperti DEB.

Di dalamnya, kerajaan mengambil maklum sumbangan yang tidak seimbang dalam perusahaan kecil dan sederhana (PKS) jika dibandingkan dengan jumlah kontrak yang diberikan kepada kumpulan itu sepanjang 20 tahun sehingga 2015.

Data kerajaan mencatatkan perolehan, bekalan dan perkhidmatan bernilai RM1.1 trilion di bawah Rancangan Malaysia ke-7 hingga kesepuluh dengan lebih daripada 50 peratus diperuntukkan kepada syarikat bumiputera.

Namun, pada 2015, PKS bumiputera menyumbang kurang daripada sembilan peratus KDNK tahunan.

Sambil mengiktiraf kejayaan tindakan afirmatif dalam pendidikan, Gomez berkata perkara yang sama tidak dapat dinyatakan untuk penyertaan bumiputera dalam perniagaan, dengan hanya menyebut satu atau dua nama terkemuka di antara 50 syarikat teratas di Malaysia.

Dia berkata DEB juga seperti telah kehilangan sasaran utamanya, katanya - untuk memupuk perpaduan nasional.

Pengekalan dasar berasaskan kaum di luar DEB bagaimanapun menyebabkan perdebatan berterusan mengenai hak dan identiti, menurut Gomez.

"Ada rasa terpinggirkan di antara beberapa segmen masyarakat," katanya, sambil menambah ia mendorong kira-kira tiga juta rakyat Malaysia tinggal di luar negeri, yang kebanyakannya adalah profesional.

"Sebilangan mereka yang telah pergi, cukup menarik, adalah orang yang mempunyai kekayaan, pendidikan dan mereka pindah ke luar negeri," katanya.

Katanya, perasaan terpinggir bukan hanya antara etnik, antara bumiputera dan bukan bumiputera, tetapi juga dalam kalangan sesama bumiputera.

"Di antara bumiputera, itu kerana mereka tidak mempunyai akses kepada hak yang dimaksudkan untuk mereka tetapi dirampas. Perbezaan kelas kemudian muncul dalam komuniti bumiputera," katanya.

Menurutnya ia kemudian menimbulkan ketidakpercayaan dan ketegangan hubungan antara etnik.

Penyalahgunaan DEB, katanya, menyebabkan penurunan institusi awam termasuk sekolah, universiti dan agensi kerajaan, menjadikan orang miskin - tidak dapat memperoleh alternatif swasta - dengan pilihan yang lebih rendah.

Membangun semula kepercayaan antara etnik dengan beralih ke dasar berdasarkan keperluan

Lima puluh tahun setelah DEB diperkenalkan, masih ada kekurangan pendekatan "berdasarkan bukti" dalam mengukur kesan dasar, termasuk tindakan afirmatif berdasarkan kaum, kata Pengarah Eksekutif Institut Dasar dan Pengurusan Awam Antarabangsa (Inpuma) UM, Shakila Parween Yacob.

Katanya ia menyukarkan pembongkaran dasar berasaskan kaum, dan memupuk kepercayaan antara etnik.

Dia berkata penyalahgunaan tindakan afirmatif selama puluhan tahun dalam komuniti bumiputera menyebabkan tekanan yang teruk terhadap hubungan antara etnik, terutama ketika didorong oleh kepentingan politik.

Katanya ia kelihatan menyimpang dari visi inklusif Malaysia yang disokong oleh bapa pengasas Malaysia, yang membawa kejayaan awal DEB.

"Saya percaya kita tidak boleh lagi menggunakan dasar berdasarkan kaum. Ia mesti berdasarkan bukti.

“Sekiranya seseorang bertanya, 'mengapa kita perlu menolong orang Melayu?' maka kita dapat mengatakan, nah, inilah datanya... inilah yang berlaku di Kuala Terengganu ’.

"Ini dapat membina kepercayaan dalam kalangan etnik,” katanya.

Sejak awal pandemik Covid-19, Shakila berkata jurang kekayaan yang ada bertambah besar, dengan keluarga kelas menengah mengalami kehilangan pendapatan dan masuk ke kategori B40.

"Ini membalikkan kejayaan yang kita lihat berlaku melalui DEB terutama dalam kalangan masyarakat Melayu," tambahnya.

Beralih dari dasar berasaskan kaum ke dasar berdasarkan keperluan akan mengatasi kritikan bahawa DEB dan warisannya meminggirkan masyarakat bukan bumiputera yang memerlukan.

Setelah menghabiskan beberapa dekad bekerja dengan komuniti terpinggir dari pelbagai etnik, Timbalan Pengerusi Parti Sosialis Malaysia S Arutchelvan percaya Malaysia perlu beralih kepada tindakan penegasan berdasarkan keperluan tanpa mengira etnik.

Katanya pengenalan DEB pada 1971 untuk menyusun semula masyarakat yang tidak setara tinggalan Inggeris adalah sistem yang betul pada masa itu.

Sebenarnya, dia berpendapat, sistem kuota pendidikan yang kontroversi dirasakan oleh banyak orang bukan bumiputera, menghukum mereka secara tidak adil dan menyukarkan mereka memasuki universiti, juga membantu banyak pelajar India yang kurang bernasib baik.

"Sekiranya ia berdasarkan prestasi, kebanyakan tempat teratas akan pergi kepada kumpulan etnik Cina (yang pada masa itu lebih beruntung dari segi ekonomi), dan kebanyakan orang Melayu dan India akan menderita," katanya.

Kini beberapa dekad selepas merdeka, katanya, melangkah dari dasar berasaskan etnik akan memastikan setiap orang yang memerlukan mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk mendapatkan bantuan yang diperlukan.

"Ini akan memastikan pertolongan bagi majoriti bumiputera Melayu sementara kaum India, Cina dan etnik lain akan mendapat sebilangan besar bahagian masing-masing tanpa merasa dipinggirkan," katanya.

Tetapi untuk melakukannya memerlukan kesungguhan politik yang mungkin kekurangan dalam masyarakat di mana politik identiti tetap menjadi asas, dan parti politik berasaskan etnik menjadi pelakon utama.

Kuota masih penting, tetapi objektifnya mesti jelas

Salah satu objektif DEB ialah untuk menghilangkan identifikasi sektor dan industri dengan etnik tertentu. Dengan kata lain, orang Melayu tidak hanya ditakdirkan menjadi nelayan dan petani, mereka juga boleh menjadi sesiapa sahaja yang mereka mahukan.

Untuk tujuan inilah kuota perkauman ditetapkan di pelbagai sektor termasuk pendidikan dan perniagaan.

Bagaimana kuota serupa boleh digunakan hari ini untuk menghilangkan identifikasi etnik yang serupa dengan pekerjaan tertentu, atau untuk memastikan perwakilan yang beragam di sektor lain?

Ahli ekonomi, Muhammed Abdul Khalid percaya adalah "hipokrit" untuk menentang kuota perkaum bagi memajukan penyertaan bumiputera dalam bidang tertentu - seperti kuota untuk wanita bumiputera dalam tenaga kerja.

Sebaliknya, hujah yang sama dapat dikemukakan untuk kuota bagi memastikan penyertaan bukan bumiputera di kawasan lain, seperti perkhidmatan awam yang kini dikuasai oleh bumiputera, katanya dalam majalah tempatan Svara.

Pada 2016, ketika berada di badan pemikir Khazanah Research Institute, dia bersama-sama membuat kajian mengenai mobiliti sosioekonomi dan mendapati bahawa 73 peratus responden bumiputera yang dilahirkan oleh ibu bapa di kuintil pendapatan isi rumah terbawah, mengatakan mereka berada pada kedudukan lebih baik daripada ibu bapa mereka.

Ini mungkin menunjukkan bahawa tindakan afirmatif probumiputera menyumbang dalam beberapa cara untuk membantu yang terburuk dalam masyarakat, dan itu tidak sepenuhnya ditangkap oleh golongan elit.

Bagaimanapun kajian yang sama mendapati sebahagian kecil orang India dalam kategori yang sama dilaporkan mendapat kedudukan lebih baik daripada ibu bapa mereka.

Khalid berkata antara penambahbaikan yang dapat dilakukan untuk memastikan hasil yang adil bagi semua orang ialah menyediakan biasiswa kepada rakyat Malaysia yang kurang berkemampuan tanpa mengira bangsa dan mengharamkan biasiswa khusus bumiputera untuk golongan kaya di antara mereka.

Dia juga mengemukakan langkah-langkah yang lebih ketat untuk memastikan kontrak kerajaan tidak diberikan kepada syarikat "Ali Baba", yang sumbangannya hanya meminjamkan nama kepada syarikat bukan bumiputera untuk membida projek.

Wawasan Kemakmuran Bersatu 2030 dilaksanakan Putrajaya adalah laluan 10 tahun dengan matlamat yang biasa - untuk menyusun semula ekonomi dan memastikan pengagihan kekayaan yang adil.

Ia juga mensasarkan PKS bumiputera, seperti syarikat Safwan, akan menyumbang kepada 20 peratus daripada KDNK tahunan menjelang 2030.

Seperti sasaran ekuiti yang ditetapkan oleh DEB pada awal tahun 1970-an, ia meletakkan sasaran yang bercita-cita tinggi, dari hanya sembilan peratus pada tahun 2015.

Bagi pengusaha bumiputera seperti Safwan dan perniagaan kecil seperti Petak, bagaimanapun, 2030 mungkin terlalu jauh untuk dilihat.

Matlamatnya hari ini sama seperti PKS lain, bumiputera atau sebaliknya; dia hanya berharap dapat bertahan daripada wabak yang sedang melanda ini.

Lihat Komen
ADS