Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PM akan umum kelonggaran pada individu selesai vaksinasi

Individu yang telah melengkapkan dua dos vaksin Covid-19 akan diberikan kelonggaran tertentu, kata Kementerian Kesihatan.

Dalam sidang media hari ini, dimaklumkan bahawa kerajaan merancang untuk memberi beberapa "manfaat vaksinasi" kepada mereka yang telah selesai imunisasi Covid-19.

Menurut Menteri Kesihatan Dr Adham Baba, keputusan itu akan diumumkan oleh perdana menteri.

"Ini telah dibincangkan di Majlis Pemulihan Negara, di mana saya dan Ketua Pengarah Kesihatan adalah antara anggotanya.

"Ia disebut sebagai manfaat vaksinasi, dan akan diumumkan oleh perdana menteri tak berapa lama lagi," katanya.

Untuk rekod, seseorang hanya dianggap mempunyai imunisasi lengkap setelah dua minggu menerima jumlah dos yang diperlukan untuk vaksin yang diambil.

Sebagai contoh, mereka yang mengambil vaksin Pfizer atau Sinovac, yang memerlukan dua dos vaksinasi, hanya akan dianggap telah menyelesaikan vaksinasi mereka dua minggu setelah mengambil suntikan kedua mereka.

Statistik di seluruh negara menunjukkan bahawa pada minggu ini, 21.8 peratus penduduk negara ini telah menerima dua dos vaksin Covid-19.

Adham mengatakan kementerian telah mengemukakan beberapa kriteria untuk manfaat vaksinasi kepada Majlis Pemulihan Negara, dengan mempertimbangkan bahawa beberapa lokasi telah mencapai 40 peratus populasi divaksinasi sepenuhnya.

"Kami mencadangkan agar Majlis Pemulihan Negara memberitahu masyarakat kita bahawa ada manfaat tertentu yang dapat kita berikan kepada mereka setelah dua minggu ketika mereka menyelesaikan dua dos mereka," katanya.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah lebih mengulas lanjut bahawa pihaknya sedang berusaha untuk memberi kelonggaran kepada sektor-sektor tertentu bagi mereka yang telah selesai vaksinasi.

Antara yang disebut sebagai contoh ialah sektor sukan, di mana Noor Hisham mengatakan kumpulan tersebut boleh dibenarkan untuk terlibat dalam aktiviti tertentu seperti tenis.

"Kita akan melihat tahap kepatuhan terhadap SOP saat ini, dan kelonggaran akan diberikan kepada sektor-sektor tertentu bagi mereka yang telah divaksinasi dan mematuhi peraturan.

"Kita belajar perkara ini dari negara lain, di mana mereka mulai melonggarkan beberapa peraturan ketika vaksinasi mereka meliputi 30 atau 40 peratus populasi.

"Namun, ini bukan untuk semua, tetapi hanya sektor tertentu. Semua ini akan dimuktamadkan dan diumumkan oleh perdana menteri nanti," katanya.

Lihat Komen
ADS