Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Wartawan Malaysiakini disiasat isu dakwaan pencerobohan di Maeps
Diterbitkan:  Jul 29, 2021 4:58 PM
Dikemaskini: 8:58 AM

Seorang wartawan Malaysiakini disoal siasat hari ini sebagai sebahagian daripada siasatan terhadap dakwaan bahawa enam petugas media menceroboh pusat kuarantin Covid-19 di Taman Pameran Agro Serdang (Maeps) Malaysia pada hari mogok Hartal Doktor Kontrak (HDK).

Wartawan siaran KiniTV, Daniel Anthony, yang merupakan antara kakitangan media yang hadir di Maeps pada hari itu, disoal siasat selama lebih dua jam di balai polis Sepang petang ini.

Telefon bimbitnya juga dirampas oleh polis setelah memberikan keterangan.

Daniel diwakili oleh peguam Joshua Moghana Sundaram.

Semalam, Timbalan OCPD Sepang, Md Noor Aehawan Mohamed mengatakan, siasatan sedang dijalankan di bawah Seksyen 448 Kanun Keseksaan kerana menceroboh dan Peraturan 17 (1) Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-langkah Di Kawasan Jangkitan Tempatan) 2021.

Dia juga mengesahkan bahawa polis telah merakam kenyataan sekurang-kurangnya 17 kakitangan Kementerian Kesihatan termasuk doktor dan jururawat, mengenai perkara itu.

Aehawan berkata, siasatan itu dibuat susulan laporan polis yang dibuat oleh pasukan pengurusan pusat kuarantin Maeps pada 27 Julai.

Kawasan yang didakwa diceroboh adalah dewan yang menempatkan 496 pesakit Covid-19 wanita.

"Dewan ini telah diwartakan sebagai pusat kuarantin dan rawatan, dan orang luar tidak boleh masuk tanpa izin," kata Aehawan dalam satu kenyataan semalam.

Tidak seperti kakitangan di hospital besar lain, mereka yang merancang untuk menyertai di Maeps memilih untuk tidak mengambil bahagian susulan ancaman penangkapan sebelum demonstrasi yang dirancang, yang direncana berlangsung pukul 11 ​​pagi pada 26 Julai.

Kakitangan hanya mengambil gambar di dalam kawasan.

Berikutan kecaman susulan siasatan itu, polis menjelaskan bahawa tidak ada pekerja kesihatan yang disiasat.

Lihat Komen
ADS