Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Muhyiddin dijangka menghadap Agong Isnin ini
Diterbitkan:  Aug 14, 2021 6:06 PM
Dikemaskini: 10:10 AM

Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin dijangka menghadap Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah, pada Isnin ini ketika kedudukannya sebagai perdana menteri terus menjadi perhatian ramai.

Sumber yang dekat dengan perkembangan itu memberikan bayangan kepada Malaysiakini, pertemuan berkenaan akan berlangsung menjelang tengah hari.

Ketika ini ada khabar angin yang bertiup kencang mendakwa Muhyiddin kini di ambang penghujung perkhidmatannya sebagai perdana menteri dan bakal melepaskan jawatan tidak lama lagi.

Bagaimanapun beberapa menteri yang dihubungi Malaysiakini serta media lain menafikan hal tersebut.

"Tidak (Muhyiddin tidak meletak jawatan)," kata Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin kepada Malaysiakini.

Hal yang sama dimaklumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Redzuan Md Yusof kepada Sinar Harian: "Perdana Menteri tidak meletak jawatan hari ini."

Muhyiddin kini berdepan dengan tekanan dari pelbagai pihak selepas didakwa kekurangan 11 ahli parlimen yan menyokongnya untuk membolehkan dia mendapat dukungan majoriti di parlimen.

Muhyiddin bertegas enggan meletak jawatan atas alasan ketika ini tiada mana-mana ahli parlimen mendapat sokongan majoriti di parlimen untuk dilantik sebagai pengganti.

Bagaimanapun ahli parlimen Pagoh itu dikecam kerana didakwa tidak berhak membuat pertimbangan berkenaan. Tugas menentukan sokongan tersebut, kata pengkritik adalah kuasa Agong sebagai ketua negara.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS