Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Ada berita baik untuk aktiviti luar - KJ
Diterbitkan:  Sep 8, 2021 4:39 PM
Dikemaskini: 8:39 AM

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin memaklumakan, ada berita baik yang akan diumumkan berhubung aktiviti sukan berpasukan di luar bangunan (outdoor), tidak lama lagi.

Pengumuman itu dibuat susulan ciapan Menteri Belia dan Sukan Ahmad Faizal Azumu yang memohon agar gimnasium dan sukan padang turut dibuka semula dengan prosedur operasi standard (SOP) ketat, seperti pawagam yang dibenarkan beroperasi mulai esok.

Kata Khairy, saranan Ahmad Faizal untuk kebenaran aktiviti luar sememangnya wajar, dan perkara itu telah pun dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN) Covid-19.

“Untuk ‘outdoor team sports’ adalah wajar. Menteri KBS memang prihatin terhadap sektor sukan.

“Tadi dibincang & diputuskan di sidang MKN Covid-19. Berita yang baik akan diumumkan,” ciapnya di Twitter.

Namun, untuk gimnasium pula, kata Khairy, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bersama MKN akan membangunkan garis panduan pengudaraan yang harus dipatuhi sebelum ia dibenarkan dibuka.

Namun, katanya, ia tidak akan memakan masa yang lama.

“Untuk gimnasium, KKM akan bersama-sama MKN akan membangungkan garis panduan pengudaraan yang harus dipatuhi. Ini tidak akan memakan masa yang lama, tetapi kerana ciri pusat kesihatan indoor (dalam bangunan), kita mesti tekankan keperluan pengudaraan yang tertentu.

“(Kami) Sedang mengusahakannya dalam kadar segara,” katanya dalam ciapan susulan.

Pakar berbeza pendapat mengenai risiko pawagam dan gimnasium, meskipun untuk individu yang diberi vaksin sepenuhnya.

Ada pakar yang berpandangan pawagam mempunyai risiko penularan lebih rendah kerana orang ramai tidak berkomunikasi antara satu sama lain dan menghadap ke arah skrin yang sama, berbanding gimnasium di mana orang ramai perlu bernafas lebih kuat dan berpeluh.

Ada pula pakar yang menyifatkan gimnasium berisiko “sederhana tinggi” kerana kadar pernafasan tinggi, kesukaran memakai pelitup muka, potensi berkumpul dan sentuhan pada alatan, manakala pawagam pula disifatkan berisiko tinggi” kerana melibatkan premis tertutup untuk jangka masa lama yang berpotensi berlaku jangkitan.

Lihat Komen
ADS