Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Remaja lemas lepas terjun empangan cuba selamatkan rakan
Diterbitkan:  Sep 18, 2021 6:02 PM
Dikemaskini: 12:48 PM

Seorang remaja berusia 19 tahun ditemukan lemas setelah terjun ke sebuah empangan di Kuala Kubu Bharu (KKB), Selangor untuk menyelamatkan rakannya awal hari ini.

Difahamkan, dua remaja itu merakam gambar di sebuah jambatan di Kampung Pertak ketika salah seorang daripada mereka jatuh ke dalam air secara tidak sengaja.

Berikutan itu, Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Selangor telah mengeluarkan amaran segera kepada semua pengunjung yang bercuti agar lebih berwaspada terutama ketika mereka berada di di kawasan berair.

Jurucakap jabatan itu mengatakan bahawa mereka menerima panggilan pada pukul 4.15 petang mengenai kemungkinan kes lemas di sebuah jambatan di Kampung Pertak.

Dia berkata, pasukan penyelamat yang dikerahkan untuk mencari mangsa menemui mayatnya pada pukul 6.02 petang.

"Kejadian melibatkan seorang magsa remaja lelaki berumur 19 tahun lemas ketika cuba menyelamatkan kawannya dipercayai terjatuh ke dalam empangan.

"Mangsa yang cuba diselamatkan berjaya menyelamatkan diri sebelum pihak bomba sampai di lokasi manakala kawannya tidak timbul setelah bertindak terjun ke empangan," kata jurucakap itu.

Pihak berkuasa telah mengerahkan tujuh anggota bomba, sepasukan penyelam dan sebuah bot untuk mencari mangsa.

Mangsa dikenali sebagai Hamzah Ilya Azman, manakala rakannya ialah Ahmad Nabil Yasin Abdul Rashih, 20.

JBPM Selangor memberi amaran kepada pelancong untuk berhati-hati memandangkan musim hujan.

"Mereka yang mengunjungi sungai, air terjun atau laut, jika mulai hujan, silakan tinggalkan kawasan itu segera untuk menghindari terjejas oleh banjir kilat, kenaikan permukaan air secara tiba-tiba, atau dihanyutkan oleh kepala air.

"Untuk pejalan kaki, berhati-hatilah ketika melakukan trekking di hutan dan kawasan berbukit untuk mengelakkan tersesat, terperangkap atau disambar petir," katanya.

Lihat Komen
ADS