Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pembiayaan RMK12 perlu cukai lebih banyak
Diterbitkan:  Sep 28, 2021 3:00 PM
Dikemaskini: 7:49 AM

Perbelanjaan pembangunan untuk Rancangan Malaysia ke-12 (RMK12) akan menelan belanja RM400 bilion - naik 60.96 peratus berbanding RMK11.

Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz mengatakan untuk membiayai rancangan ini, kerajaan harus mengurangkan hutang dan menambah cukai.

"Untuk memastikan ada ruang fiskal yang cukup untuk membiayai semua program pembangunan di bawah RMK-12, kerajaan tetap komited untuk langkah-langkah penyatuan fiskal berdasarkan Kerangka Fiskal Jangka Menengah.

"(Ini) disokong oleh Strategi Pendapatan Jangka Menengah untuk memperluas dasar cukai negara dan meningkatkan kemampuan kerajaan untuk komitmen hutang," katanya.

"Penyatuan fiskal" adalah istilah yang merujuk langkah mengurangkan tahap hutang negara berbanding keluaran dalam negara kasar (KDNK).

Zafrul menjelaskan bahawa kerajaan perlu meningkatkan had hutang berkanun sementara, naik dari 60 peratus daripada KDNK pada masa ini, untuk meminjam lebih banyak.

"Walaupun ini akan meningkatkan sasaran defisit Malaysia, yang diperkirakan meningkat 6.5 perauts menjadi tujuh peratus dari KDNK pada tahun 2021, kerajaan tetap komited untuk langkah-langkah penyatuan fiskal dalam jangka menengah," katanya.

Tambahnya, penguatkuasaan Akta Tanggungjawab Fiskal akan membantu meningkatkan tadbir urus, ketelusan dan kebertanggungjawaban pengurusan fiskal negara.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS