Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
LFL gerun RMK12 mahu perkasa undang-undang drakonian
Diterbitkan:  Sep 29, 2021 1:02 PM
Dikemaskini: 5:02 AM

NGO Lawyers for Liberty terkejut apabila mendapat tahu bahawa kerajaan menerusi Rancangan Malaysia ke-12 (RMK12) menyebut bahawa sejumlah undang-undang, termasuk undang-undang jenayah yang dianggap sebagai drakonian atau zalim akan dipinda untuk meningkatkan keselamatan dan keamanan masyarakat di negara ini.

Undang-undang tersebut merangkumi Akta Pencegahan Jenayah (Poca) 1959, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) (Sosma) 2012, Akta Pencegahan Keganasan (Pota) 2015, Kanun Keseksaan 1957, Akta Hasutan 1948 serta Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

"Undang-undang ini secara konsisten terbukti menindas dan mempersendakan sistem keadilan negara; ia membenarkan tahanan tanpa perbicaraan, tidak memperdulikan keadilan dan menyekat kebebasan asasi sewenang-wenangnya yang dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan.

"Justeru, LFL terkejut dengan hasrat kerajaan untuk memperkasakan undang-undang ini atas alasan untuk meningkatkan keselamatan dan keamanan masyarakat awam," kata penyelaras LFL, Zaid Malek dalam satu kenyataan hari ini.

Undang-undang yang pada dasarnya tidak dapat diperbaiki, harus segera dibatalkan,” katanya.

"Undang-undang ini sendiri adalah memudaratkan keselamatan rakyat kerana membenarkan tangkapan serta pendakwaan secara tidak adil.

"Sekiranya tujuan RMK12 adalah benar-benar untuk membina masyarakat yang lebih bertoleransi dan menaruh kepercayaan yang lebih tinggi terhadap institusi kita, maka kerajaan mesti menghapuskan undang-undang yang melanggar perlindungan kebebasan asasi,” katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS