Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Doktor ditahan, dipercayai terlibat jual 'vaksin Covid-19' secara haram

Polis baru-baru ini menahan tiga individu yang dipercayai terlibat dalam penjualan vaksin Covid-19 secara haram di Klang, Selangor.

Difahamkan, pihak berkuasa belum memastikan apakah sindiket itu menjual vaksin atau plasebo, tetapi sumber pihak berkuasa menyatakan bahawa bahan yang mereka jual telah diberikan kepada pekerja sebuah kilang sekitar dua bulan yang lalu.

Sumber juga mendakwa bahawa dua daripada individu yang disyaki dalam kes itu adalah doktor.

Kegiatan yang didakwa itu terbongkar awal bulan ini ketika kilang itu menghantar pekerjanya untuk mendapatkan dos kedua vaksin Covid-19, dan bahawa pejabat kesihatan daerah Klang tidak mempunyai rekod suntikan pertama mereka.

"(Pihak pengurusan) kilang mengatakan pekerjanya telah menerima dos pertama vaksin Covid-19 mereka.

"Tetapi ketika mereka mendapatkan dos kedua, pemeriksaan oleh pihak kesihatan tidak menemukan rekod dos pertama mereka," kata sumber yang mengetahui kes itu.

Seorang pegawai lain memberitahu Malaysiakini bahawa kejadian itu mendorong seorang pekerja kesihatan, yang berada di pusat vaksinasi di Selangor, untuk membuat laporan polis.

Polis kemudian melancarkan siasatan, yang membawa kepada penangkapan mereka. Ketiga-tiganya sejak itu dibebaskan dengan jaminan polis.

Ketua Polis Selangor, Arjunaidi Mohamed berkata, siasatan masih sedang dijalankan.

Dia berkata pada ketika ini, kes itu disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang menetapkan kesalahan yang berkaitan dengan tindakan menipu.

Arjunaidi juga mengesahkan bahawa tiga suspek telah ditangkap berkaitan dengan kes itu, tetapi enggan mendedahkan identiti mereka, termasuk profesion mereka.

"Kami masih siasat. Masih belum ada kesimpulan," kata Arjunaidi kepada Malaysiakini.

"Buat masa ini, kami menggunakan Seksyen 420 (Kanun Keseksaan) terlebih dahulu untuk menyiasat kes ini," tambahnya.

Malaysiakini juga telah menghubungi Kementerian Kesihatan untuk mendapatkan komen.

Lihat Komen
ADS