Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Perintis teknologi pemacu pena berdepan dua tahun penjara
Diterbitkan:  Nov 4, 2021 9:25 AM
Dikemaskini: 2:08 AM

Rakyat Malaysia, Pua Khein-Seng yang merupakan perintis teknologi pemacu pena, berdepan hukuman penjara dua tahun di Taiwan kerana didakwa memberi gambaran yang salah mengenai laporan kewangan Phison Electronics Corp kepada pihak berkuasa kawal selia.

Pua ialah pengerusi Phison Electronics Corp yang menghasilkan pengawal untuk cip memori kilat NAND yang digunakan dalam pemacu kilat dan pemacu 'solid-state' (SSD).

Mahkamah Daerah Hsinchu Taiwan pada 29 Okt lalu menjatuhkan hukuman penjara dua tahun kepada Pua kerana melanggar Akta Sekuriti dan Bursa.

Phison, mengulas penghakiman itu berkata Pua akan merayu keputusan kes yang pertama kali muncul pada Ogos 2016.

"Pua menyampaikan kekesalannya terhadap penghakiman itu dan akan berbincang dengan peguam untuk menentukan perkara yang sewajarnya dan merayu kes ini ke mahkamah bagi peringkat kedua," katanya dalam pengumuman itu.

Phison, dalam satu kenyataan berasingan semalam, berkata Pua telah membuat "urusan perniagaan khas" dengan syarikat itu kerana dia mengawal beberapa syarikat dan cuba bertindak balas terhadap persaingan yang sengit dan krisis kewangan 2008.

Ia menambah bahawa pengaturan itu adalah untuk pembangunan jangka panjang Phison, dan dia tidak mempunyai motif untuk merosakkan atau menipu Phison.

Ia menegaskan bahawa akhirnya, Phison tidak mengalami sebarang kerugian.

“Pada 2014, memandangkan Pua mula-mula mengetahui bahawa dia mungkin telah melanggar undang-undang, dia secara sukarela tamil ke pihak berkuasa kerajaan dan secara aktif bekerjasama dalam siasatan.

"Pada pertengahan 2016, Pua seterusnya secara sukarela tampil ke pihak berkuasa kerajaan untuk kali kedua untuk menjawab siasatan susulan dan berjanji untuk mengemukakan bukti yang diperlukan," katanya.

Phison menegaskan ia telah menyediakan semula laporan kewangannya dan tiada kejanggalan ditemui.

"Selepas permulaan kes kewangan Phison, pihak berkuasa penyeliaan kewangan mengarahkan Phison untuk menyediakan semula laporan kewangan, dan hasilnya ialah ekuiti pemegang saham Phison tidak diubah.

"Pihak berkuasa penyeliaan kewangan selanjutnya mengarahkan Taipei Exchange untuk melaksanakan usaha wajar terhadap laporan kewangan yang disediakan semula oleh Phison, dan kesimpulannya masih tiada dapatan luar biasa yang ketara ditemui," katanya.

Phison berkata lembaganya menyokong Pua dan mahu dia meneruskan peranannya.

"Ahli lembaga Phison telah mengadakan perbincangan dengan penghakiman mahkamah, dan mereka semua menyokong dan meminta Pua untuk terus melaksanakan tugasnya untuk memimpin syarikat.

"Oleh itu, untuk kepentingan keseluruhan syarikat, Pua akan merayu penghakiman itu kepada mahkamah kedua dan akan meneruskan perbincangan penyelesaian dengan Pusat Perlindungan Pelabur Sekuriti dan Niaga Hadapan," katanya.

Lihat Komen
ADS