Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Pertembungan PN, BN di Melaka tanda kerajaan porak-peranda'

PARLIMEN | Ahli Parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar mengkritik kerajaan persekutuan yang disifatkannya sebagai gagal menstabilkan keadaan politik negara.

Dia merujuk kepada pertembungan antara BN dan Perikatan Nasional - dua gabungan dalam kerajaan persekutuan - dalam PRN Melaka.

Ketika berucap di Dewan Rakyat hari ini, Mahfuz berkata PH sangggup menandatangani memorandum persefahaman (MOU) dengan kerajaan persekutuan bagi memastikan kestabilan politik.

Bagaimanapun, dia berkata kerajaan persekutuan - yang disifatkannya sebagai dalam keadaan porak-peranda - kini berlawan sesama sendiri dalam PRN Melaka.

"MOU adalah untuk kestabilan politik dan (keadaan) porak-poranda akan membawa kepada ketidakstabilan politik.

"Di peringkat persekutuan, ini kerajaan bersama, (iaitu) BN dan PN.

"Tiba-tiba di Melaka, mereka berebut kuasa...Apakah ini yang kita nak beri kepada penduduk Melaka," soalnya ketika sesi perbahasan Belanjawan 2022 di Parlimen hari ini.

Proses penamaan calon bagi PRN Melaka berlangsung pagi tadi dengan 112 calon bertanding secara keseluruhannya.

BN, PN dan PH masing-masing meletakkan calon di semua 28 kerusi, bermakna semua kerusi DUN Melaka yang ditandingi kali ini adalah pertandingan berbilang penjuru.

Paling ketara ialah di DUN Tanjung Bidara, yang akan menyaksikan pertembungan tiga penjuru antara Ketua Umno Melaka Ab Rauf Yusoh, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Bersatu, Mas Ermieyati Samsudin dan calon PKR Zainal Hassan.

Mahfuz turut mempersoalkan tindakan Mas Ermieyati, yang merupakan timbalan menteri dalam pentadbiran Ismail Sabri Yaakob, kerana bertanding menentang calon parti perdana menteri.

"Saya tidak tahu sama ada dia letak jawatan atau tidak, tetapi ini adalah perkara yang perlu dilihat," katanya.

Dia juga membangkitkan hubungan antara PAS dengan Umno, dengan membangkitkan kenyataan seorang tokoh parti itu yang berhasrat untuk Umno kalah dalam PRN Melaka untuk mengajar "politik yang jujur ​​dan bersih" kepada parti itu.

Sehubungan itu, Mahfuz mempersoalkan apa yang boleh ditawarkan BN dan PN kepada rakyat Melaka.

"Saya seru agar rakyat Melaka memberi kepercayaan kembali kepada PH untuk memerintah negeri," katanya lagi.

“Justeru, saya ingin menggesa dewan yang mulia ini agar rakyat Melaka memberi kepercayaan kepada PH untuk memerintah Melaka semula,” katanya.

Mahfuz berkata, situasi yang dilihat kucar-kacir dalam kerajaan itu perlu diselesaikan secepat mungkin.

“Sebab itu bagi saya, sudah sampai masanya. Kalau nak dibubarkan parlimen pun...sudah diperlukan sekarang," katanya lagi.

Kempen untuk PRN Melaka secara rasmi bermula hari ini. Para pengundi akan membuat pilihan mereka pada 20 November ini.

Lihat Komen
ADS