Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Mahkamah tolak permohonan Puad, Muhyiddin kes kenyataan Facebook

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan Mohd Puad Zarkashi untuk mengetepikan injunksi interim sebelah pihak (ex-parte) bagi menghalang beliau daripada menerbitkan semula kenyataan yang didakwa berbaur fitnah di laman Facebooknya berhubung perintah kuarantin membabitkan bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Hakim Mohd Firuz Jaffril turut menolak permohonan Muhyiddin untuk melanjutkan injunksi diperoleh beliau pada 1 Mac sementara menunggu pelupusan saman fitnahnya terhadap Mohd Puad, yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno.

Beliau berkata mahkamah mendapati bahawa tidak ada keperluan untuk memutuskan kedua-dua permohonan kerana ia telah luput memandangkan Mohd Puad sudahpun mematuhi perintah injunksi interim ex-parte sebelum ini dengan mengeluarkan kenyataan terbabit, yang menjadi punca tindakan perundangan itu diambil oleh Muhyiddin.

Mohd Firuz kemudian menetapkan 9 Dis sebagai pengurusan kes.

Peguam Datuk DP Naban dan Rosli Dahlan mewakili Muhyiddin manakala G. Rajasingam dan Shahrul Fazli Kamarulzaman hadir bagi pihak Mohd Puad.

Muhyiddin memohon perintah injunksi interim bagi menghalang Mohd Puad, ejen, wakil atau sesiapa daripada menerbitkan semula, membuat hantaran dan berkongsi kenyataan yang didakwa berbaur fitnah di laman Facebook Mohd Puad.

Menerusi writ saman yang difailkan dalam kapasiti peribadi, Muhyiddin mendakwa pada 8 Feb lepas, Mohd Puad telah menerbitkan satu hantaran di laman Facebook di bawah nama ‘DrPuad Zarkashi’ dengan tajuk 'Kuarantin pun ada dua darjat?'

Beliau mendakwa hantaran itu boleh diakses oleh pengguna Internet di seluruh dunia dan telah menerima 1,200 reaksi, 215 komen dan 182 perkongsian.

Katanya hantaran itu merujuk kepada ‘PM’ yang merupakan singkatan kepada Perdana Menteri dan mengandungi kenyataan tidak benar, tidak wajar, tidak berasas dan jahat serta memfitnah beliau.

Muhyiddin mendakwa kenyataan itu membawa maksud bahawa beliau dan rombongannya enggan menjalani kuarantin selama 10 hari selepas mereka pulang dari lawatan rasmi ke Jakarta, Indonesia.

- Bernama

Lihat Komen
ADS