Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pembangkang tuntut suruhanjaya khas teliti pengurusan banjir
Diterbitkan:  Dec 29, 2021 3:28 PM
Dikemaskini: 7:35 AM

Ahli parlimen pembangkang menggesa satu suruhanjaya khas ditubuhkan bagi menjalankan bedah siasat ke atas pengurusan banjir di Lembah Klang dan Pahang.

Dalam satu kenyataan bersama 77 ahli parlimen Pakatan Harapan (PH), Warisan dan Muda, mereka mahukan hasil bedah siasat dibahas dan diluluskan di parlimen.

"Sekarang memandangkan banjir telah surut di kebanyakan tempat, perlu ada bedah siasat yang menyeluruh tentang apa yang salah, dan yang mana bidang penambahbaikan yang perlu ditangani," kata kenyataan itu.

Kumpulan ahli parlimen itu berkata 46 kematian akibat bencana alam itu amat mendukacitakan.

Mereka mendakwa kerajaan tidak berkesan menguruskan bencana serta bersikap acuh tidak acuh.

"Terdapat 32 menteri dalam kabinet Ismail Sabri tetapi bukan pergi membantu, sebaliknya berpura-pura 'membantu' untuk mendapat peluang bergambar," kata kenyataan itu lagi.

Krisis nasional

Sementara itu, ahli-ahli parlimen itu turut menyokongan cadangan Gabungan Darurat Iklim Malaysia (GDIMY) supaya kerajaan mengisytiharkan banjir terkini ini sebagai krisis nasional.

"Kerajaan juga harus memulakan dasar pro-iklim seperti pelan penyesuaian nasional, pelan pengurangan risiko bencana dan mendesak pendakwaan yang lebih tinggi bagi mereka yang menyumbang kepada perubahan iklim seperti penebangan hutan," tambah mereka.

Katanya, kerajaan harus melibatkan semua pihak berkepentingan untuk membangunkan rancangan menyeluruh bagi mengurangkan bencana dan krisis alam sekitar.

"Kerajaan perlu bertindak pantas!

“Kita perlu mengelakkan kehilangan nyawa yang tidak perlu disebabkan oleh ketidakcekapan, kelewatan dan kecuaian yang boleh dielakkan dari awal," kata kenyataan itu.

Lihat Komen
ADS