mk-logo
Berita
'Sampai masanya kita mengajar orang yang bongkak'
Diterbitkan:  Feb 15, 2022 11:39 AM
Dikemaskini: 3:39 AM

PRN JOHOR | Pemuda Perikatan Nasional (PN) berkata, sekarang adalah masa untuk mereka "mengajar" parti dan orang politik yang "bongkak" selepas mereka dibantu oleh PAS.

Ketuanya Ahmad Fadhli Shaari berkata sebelum ini PAS berkempen dengan "penuh keikhlasan" membantu calon BN dalan pilihan raya kecil (PRK) yang diadakan di Tanjung Piai.

Untuk rekod PRN Tanjung Piai itu diadakan pada 16 Nov 2019 ketika negara ini ditadbir oleh Pakatan Harapan (PH) selepas gabungan berkenaan mendapat mandat daripada rakyat.

PAS pula masih menjadi pembangkang dan baru saja memeterai piagam kerjasama dengan Umno melalui Muafakat Nasional, manakala PN pula belum wujud.

Kata Ahmad Fadhli ketika PRK Tanjung Piai PAS bersungguh-sungguh membantu BN dengan mengarahkan ahli dan penyokong memenangkan Wee Jeck Seng dari MCA.

Kini katanya ada pihak tertentu yang mendakwa PAS tidak ikhlas berkawan dengan mereka.

"Saya tak nak sebut nama siapa, tapi inikah nilai sebuah persahabatan? Inikah cara kamu menilai sebuah persahabatan?" katanya di depan penyokong PN.

Ahli parlimen Pasir Mas itu berkata demikian semasa berucap sempena pelancaran jentera Pemuda PN sempena PRN Johor di Batu Pahat.

Petikan ucapan itu dikongsikan sendiri oleh Ahmad Fadhli di media sosialnya semalam.

PH tak boleh menang

Hubungan di antara Umno dan PAS kini terus tegang dengan kedua-dua parti saling melontarkan kritikan tajam di antara satu sama lain.

Antara kecaman yang pernah dibuat datang daripada presiden PAS sendiri, Abdul Hadi Awang, yang menganggap Umno sebagai parti yang tidak bermoral kerana mahu bergerak sendirian selepas dibantu ekoran kekalahan dalam PRU 2018.

Abdul Hadi juga mengumpamakan Umno seperti itik yang patah kakinya.

Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi pula menyindir Abdul Hadi - yang gemar menggunakan haiwan sebagai perumpamaan - dengan menyarankan duta khas bertaraf menteri itu meninggalkan jawatan sebagai ahli politik dan menjadi zoologi.

Kata Ahmad Fadli lagi, di Johor adalah tempat berkumpulnya beberapa pemimpin BN yang mengeluarkan kenyataan tajam sehingga melukakan hati PAS dan PN.

"Maka sampai masanya kita kena ajar orang yang bongkak. Bukan semuanya, tidak," katanya lagi.

Bagaimanapun dia tidak menyebut atau memetik mana-mana pemimpin Umno bagi menjelaskan kenyataan tersebut.

Sementara itu ketua Pemuda PAS itu juga dengan yakin meramalkan bahawa PH tidak akan memenangi PRN Johor, justeru gabungan yang pernah menjadi kerajaan di Johor itu "tidak perlu dihentam".

"Dalam situasi yang ada pada hari ini [...] PH tak boleh menang. PH sudah menjadi pakatan yang tak ada harapan," katanya.

Lihat Komen
ADS