Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Indonesia tarik balik pembekuan pekerja ke Malaysia

Indonesia bersetuju untuk menarik semula sekatan kemasukan pekerjanya ke Malaysia bermula 1 Ogos ini, kata menteri tenaga manusia Indonesia, Ida Fauziyah.

Ida dalam satu kenyataan media bersama Menteri Sumber Manusia, M Saravanan berkata, pembekuan sementara itu ditarik balik selepas persetujuan antara kedua-dua kementerian bahawa Memorandum Persefahaman (MOU) berhubung Pekhidmat Domestik Indonesia (PDI) akan dilaksanakan secara berkesan.

Indonesia membekukan sementara kemasukan pekerjanya ke Malaysia pada 13 Julai lalu berikutan pelanggaran syarat dalam MOU yang ditandatangani sebelum itu.

[Baca berita penuh]

Sementara itu, Bernama melaporkan Indonesia akan menarik balik sekatan kemasukan tenaga kerjanya ke Malaysia berkuatkuasa 1 Ogos, dengan sistem pengambilan sedia ada pekerja Perkhidmatan Domestik Indonesia (PDI) diintegrasi antara Jabatan Imigresen Malaysia dan Kedutaan Besar Indonesia di Kuala Lumpur.

Menteri Sumber Manusia M Saravanan berkata integrasi sistem itu akan berperanan sebagai saluran tunggal pengambilan dan kemasukan PDI ke Malaysia seperti yang dipersetujui dalam Memorandum Persefahaman PDI (MOU PDI) sebelum ini.

"Sistem ini akan beroperasi dalam masa tiga minggu lagi di bawah pengawalseliaan Kumpulan Kerja Bersama Malaysia-Indonesia," katanya dalam kenyataan bersama rakan sejawat Indonesia Ida Fauziyah.

Beliau berkata satu projek rintis akan dilaksanakan bagi tempoh tiga bulan sebaik integrasi sistem selesai bagi memastikan sistem saluran tunggal ini beroperasi dengan lancar,

"Oleh yang demikian, pihak Indonesia bersetuju untuk menarik kembali sekatan kemasukan PDI dan Tenaga Kerja Indonesia (TKI) ke Malaysia bermula Ogos 1," kata Saravanan.

Pada 13 Julai, Indonesia memaklumkan mengenai keputusan membekukan sementara kemasukan semua pekerja negara itu ke Malaysia kerana tidak menggunakan sistem tunggal seperti yang dipersetujui sebelumnya.

Ini berikutan Jabatan Imigresen terus menggunakan System Maid Online (SMO) dalam urusan permohonan pembantu rumah warga asing oleh majikan, biarpun kedua-dua negara bersetuju menggunakan satu saluran iaitu OCS menerusi MoU PDI yang dicapai pada April lepas.

Saravanan percaya penyelesaian isu-isu dalam MOU PDI ini akan mendorong kepada kelancaran kemasukan pekerja warga Indonesia ke Malaysia dalam sektor pekhidmat domestik mahupun sektor lain yang dibenar untuk penggajian pekerja warga asing.

Justeru beliau mengingatkan majikan yang mana kuota pekerja warga asing mereka telah diluluskan oleh Kementerian Sumber Manusia untuk segera membuat bayaran levi kepada Jabatan Imigresen Malaysia.

Saravanan berada di Jakarta sempena mesyuarat Kumpulan Kerja Bersama antara Malaysia dan Indonesia sebagaimana yang digariskan dalam MOU PDI yang telah selesai bersidang pada Rabu (27 Julai).

Mesyuarat itu telah membincangkan isu-isu dasar dan teknikal dalam pelaksanaan MOU PDI yang telah ditandatangani pada 1 April 2022.

Terdahulu, Ida berkata persetujuan bersama tentang langkah-langkah yang diperlukan penting untuk memastikan pelaksanaan MoU secara menyeluruh khususnya Sistem Satu Saluran (OCS) .

Sebelum ini, Kumpulan Kerja Bersama itu telah menemui beberapa isu pelaksanaan daripada segi dasar dan teknikal yang boleh menjejaskan pelaksanaan MoU.

"Kami setuju untuk mengambil semua langkah yang diperlukan untuk memastikan norma dan prosedur yang ditetapkan dalam MoU dipatuhi sepenuhnya oleh semua pihak dengan melibatkan agensi atau lembaga berkaitan dalam pemerintahan memasing-masing," katanya.

Beliau berkata keberkesanan pelaksanaan daripada komitmen yang dibuat dalam MoU itu juga penting sebelum Indonesia menghantar semula PDI ke Malaysia Ogos nanti.

Lihat Komen
ADS