mk-logo
Berita
Isu LCS: Ahmad Fadhli tegur sikap penyokong 'parti tertentu'
Diterbitkan:  Aug 15, 2022 11:59 AM
Dikemaskini: 3:59 AM

Ketua Pemuda PAS hari ini menegur sikap penyokong "parti tertentu" yang dilihat menyerangnya kerana mendesak isu pemerolehan kelengkapan pertahanan negara milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) disiasat.

Menurut Ahmad Fadhli Shaari, adakah hanya kerana isu tersebut dibangkitkan oleh Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang dipengerusikan oleh ahli parlimen DAP maka ia secara automatik dianggap fitnah.

"Sudah tentu ia satu kesimpulan yang sangat tidak adil. Siasatlah dulu.

"Secara logiknya, mana mungkin perjanjian berat sebelah mengakibatkan RM6 bilion duit rakyat ini dirangka dengan begitu sekali longgar jika tiada pihak membuat keuntungan?" katanya.

Ahli parlimen Pasir Mas itu berkata demikian sebagai mengulas pendiriannya agar skandal pembinaan kapal tempur pesisir (LCS) gagal disiapkan mengikut jadual.

Untuk rekod, isu tersebut didedahkan dalam laporan PAC baru-baru ini.

PAC merupakan salah satu badan semak dan imbang yang ditubuhkan parlimen membabitkan anggota pelbagai parti. Ketika ini ia dipengerusikan Ahli Parlimen Ipoh Timur, Wong Kah Woh.

Ahmad Fadhli adalah seorang daripada 12 anggota PAC. Seorang lagi ahli parlimen PAS dalam badan itu ialah Ahmad Tarmizi Sulaiman (Sik).

Anggota lain PAC termasuk Salim Sharif (Jempol), Mohd Nizar Zakaria (Parit), Ahmad Hassan (Papar).

Pada 8 Ogos lalu Ahmad Fadhli ada membayangkan pendedahan kelewatan LCS itu bukanlah satu-satunya isu yang akan didedahkan dalam tempoh terdekat.

"Ada lagi pendedahan-pendedahan mengejutkan selepas isu LCS.

"Jangan bimbang, satu persatu akan menyusul. Fasten your seat belt (pasang tali pinggang keledar anda)," katanya.

Ambil apa yang sempat

Menurut Ahmad Fadhli hari ini, lucu apabila ada pihak mendakwa dia membisu dalam isu-isu yang melibatkan pimpinan Pakatan Harapan (PH) sebaliknya cuma 'bising' dalam isu yang boleh melibatkan pemimpin Umno atau BN.

Katanya PAS tidak bekerja untuk menyebarkan persepsi dan fakta yang tidak jelas.

Apa yang dituntut, katanya, ialah membawa kes-kes berkenaan agar disiasat dengan adil, telus dan mempunyai punca kuasa yang jelas.

"Apabila ia didakwa di mahkamah, serahkan kepada mahkamah. Seseorang yang belum didapati bersalah tidak boleh dikatakan bersalah, itu prinsip," katanya.

Sebelum ini pun, tambah Ahmad Fadhli, dia pernah membangkitkan isu pemimpin PH termasuk membabitkan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

"Hairan jugalah saya, kenapa pengikut-pengikut parti tertentu sangat trigger dengan isu-isu yang melibatkan duit rakyat ini?

"Adakah apabila dibangkitkan isu-isu seperti ini, secara automatik pemimpin parti mereka akan dianggap terlibat? Kenapa begitu?" katanya.

Menurut Ahmad Fadhli dalam isu membabitkan integriti PAS perlu bersuara dalam semua isu.

Secara sinis, dia menganggap penyokong "parti tertentu" itu tidak sempat mendesak pemimpin mereka sendiri untuk melakukan apa yang PAS buat.

"Atau mereka sedang sibuk ‘mengambil mana-mana yang sempat’ sehingga tidak sempat bercakap di Dewan Rakyat? Saya hanya sekadar bertanya," katanya.

Lihat Komen
ADS