Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Bayaran tol enam lebuh raya Lembah Klang bakal turun
Diterbitkan:  Oct 13, 2022 10:37 AM
Dikemaskini: 12:11 PM

Putrajaya bersetuju untuk mengurangkan kadar bayaran tol untuk enam lebuh raya di sekitar Lembah Klang dalam tempoh tiga bulan akan datang.

Fasa pertama yang bermula pada 20 Okt ini akan melibatkan Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh), Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE), Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (LKSA), Lebuhraya Bersurai Kajang (Sutera).

Fasa kedua pula akan melibatkan Lebuhraya Kajang–Seremban (Lekas) dan Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) bermula pada 1 Jan 2023.

Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob berkata kabinet memutuskan perkara itu masing-masing pada 18 Mei dan 1 Jun lalu.

Sementara itu Kementerian Kerja Raya dalam kenyataannya hari ini berkata kadar baru tol dan isu lanjutan tempoh konsesi sedang dimuktamadkan.

“Melalui penstrukturan baru itu, kerajaan telah menjimatkan kira-kira RM8.8 bilion dalam bentuk pampasan yang sepatutnya dibayar kepada syarikat konsesi.

“Selain itu, pengguna jalan raya akan dapat menikmati kadar tol yang lebih rendah bagi mengurangkan kos sara hidup,” katanya.

Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (Prolintas) ialah pemegang konsesi untuk Akleh, GCE, LKSA, Silk and Dash. Prolintas pula dimiliki sepenuhnya oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB).

IJM Corporation Bhd pula ialah syarikat konsesi untuk Lekas ​​dan Besraya.

Lihat Komen
ADS