Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Polis minta semua pihak terima baik peralihan kepimpinan

Semua pihak diminta supaya menerima baik proses demokrasi di negara ini yang melibatkan peralihan kepimpinan kerajaan tanpa perlu mewujudkan suasana tidak harmoni dalam kalangan masyarakat.

Dalam satu kenyataan susulan pelantikan perdana menteri yang baru, Ketua Polis Negara Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani hari ini berkata tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana pihak tidak bertanggungjawab melakukan sebarang provokasi atau membangkitkan isu perkauman dan agama.

“Orang ramai juga diminta tidak menganjurkan sebarang perhimpunan atau perarakan berkaitan politik di tempat terbuka dalam masa terdekat demi keselamatan dan ketenteraman awam,” katanya.

Dia turut menasihatkan pengguna dan pemilik akaun media sosial agar menjaga adab serta tingkah laku dalam mengeluarkan paparan yang boleh mencetuskan kegusaran kepada masyarakat.

Pada masa sama Acryl Sani memberi komitmen Polis Diraja Malaysia (PDRM) memastikan tahap keselamatan dan ketenteraman awam kekal terjamin di bawah pentadbiran pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu.

“PDRM akan terus kekal komited dalam memikul amanah yang dipertanggungjawab dalam menjaga keselamatan negara dan menjunjung kedaulatan undang-undang demi kesejahteraan masyarakat serta negara,” katanya.

Acryl Sani turut merakamkan ucapan tahniah kepada Ahli Parlimen Tambun, Anwar Ibrahim yang dilantik sebagai perdana penteri baru selepas diperkenankan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini.

Anwar, 75, hari ini mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri ke-10 di hadapan Yang di-Pertuan Agong.

Istiadat pengurniaan surat cara pelantikan dan mengangkat sumpah jawatan dan setia serta sumpah simpan rahsia sebagai perdana menteri ke-10 berlangsung di Dewan Singgahsana Kecil, Istana Negara, Kuala Lumpur pada jam 5.06 petang.

- Bernama

Lihat Komen
ADS