Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Umno perlu bangkit di Padang Serai, kata Shahril Hamdan

Pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Padang Serai adalah peluang untuk Umno membersihkan imejnya dan memacu kebangkitan dalam politik, kata bekas ketua penerangan Umno Shahril Hamdan hari ini.

Umno perlu bangkit kerana menurutnya PRK Padang Serai pada 7 Dis ini akan menjadi peluang untuk Umno membuktikan kebolehannya dengan kembali kepada rakyat untuk mendapatkan sokongan.

Shahril berkata Umno perlu memohon maaf kepada rakyat yang hilang kepercayaan dan keyakinan kepada parti itu.

Dia berkata Umno perlu memohon maaf kepada rakyat dan rakyat tidak boleh dipersalahkan atas kekalahan Umno.

“Kita perlu menerima realiti ini dan perlu melakukan apa yang perlu untuk membaiki imej (Umno) dan bangkit semula dalam tempoh lima tahun akan datang.

"Kita perlu bertanggungjawab secara kolektif di atas kekalahan Umno dalam PRU15. Ia bukan kesilapan mana-mana individu, tetapi kepimpinan secara keseluruhan yang perlu bertanggungjawab," katanya.

Shahril berkata demikian semasa kempen ramah mesra di Padang Serai di Lunas di daerah Kulim, Kedah hari ini.

Turut hadir calon BN, C Sivaraajh dan Ketua Umno Bahagian Padang Serai Asmadi Abu Talib.

PRK bagi kerusi parlimen Padang Serai akan menyaksikan pertandingan enam penjuru. Ia ditangguhkan pada pilihan raya umum 19 Nov berikutan kematian calon Pakatan Harapan, M Karupaiya, dua hari sebelumnya.

Shahril berkata Umno hanya memenangi 20 kerusi di semenanjung dan 10 kerusi di Sabah dan Sarawak.

“Ada sesuatu yang tidak kena dengan kepimpinan dan tadbir urus Umno dan Umno tidak pernah dilihat sebagai antirasuah dan memerangi amalan rasuah.

"Tetapi Umno telah membela mereka yang terlibat dalam amalan rasuah dan meminggirkan isu-isu itu. Adakah parti telah memperjuangkan kerajaan yang bersih atau adakah kepimpinan berani mengisytiharkan harta mereka?

“Kini, Umno perlu membersihkan imejnya untuk terus bertahan dalam politik dan Padang Serai adalah peluang untuk bangkit semula dalam politik,” tambahnya.

“Umno tidak boleh berputus asa dengan keputusan PRU15 tetapi bangkit semula dalam perjuangan kita untuk berkhidmat kepada orang Melayu.

“Lupakan kekecewaan dan hadir dengan semangat untuk bangkit semula untuk memenangi hati rakyat.

“Kita kena cari formula dan pendekatan serta landskap, semak semula kesilapan kita sendiri dan yakinkan rakyat, dan pengundi atas pagar, untuk menyokong Umno dan BN,” tambahnya.

Shahril, yang bertanding di kawasan parlimen Alor Gajah di Melaka, tewas kepada Adly Zahari dari PH. Shahril memperoleh 27,888 undi, manakala Adly mendapat 28,178 undi.

Minggu lalu, Shahril melepaskan jawatannya sebagai ketua penerangan Umno, selepas kalah di Alor Gajah.

Lihat Komen
ADS