Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PAS banyak duit, boleh bagi Bersatu - Nik Zawawi
Diterbitkan:  Feb 22, 2023 12:13 PM
Dikemaskini: 6:21 AM

PAS bersedia memberikan dana kepada Bersatu bagi untuk menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) di enam negeri berikutan akaun parti gabungannya itu telah dibekukan.

Menurut Setiausaha Majlis Syura Ulama PAS, Nik Muhammad Zawawi Salleh, tidak kira untuk apa pun, partinya akan sentiasa menyokong sekutunya dalam Perikatan Nasional (PN) bagi mendepani PRN.

“PAS ini banyak duit. Kalau Bersatu tiada duit, maka kita beri mereka duit. Tetapi, tidak kiralah untuk apa-apa pun selepas ini, duit banyak sahaja yang akan diberikan oleh ahli-ahli PAS.

“Sebenarnya, PAS tidak perlukan satu jumlah yang besar pun. Macam saya sendiri bertanding pilihan raya, saya tidak keluar duit banyak, berapa ribu sahaja saya keluarkan.

“Selebihnya ahli-ahli PAS yang bayarkan. Jadi, kita mahu kata apa?” katanya yang dipetik oleh Utusan Malaysia.

Ahli Parlimen Pasir Puteh itu mengulas spekulasi bahawa PAS akan meninggalkan PN kerana Bersatu tidak lagi mempunyai wang untuk menggerakkan kempen-kempen dalam PRN nanti.

Awal bulan ini, SPRM membekukan dua akaun bank Bersatu, dengan kira-kira RM40 juta, berhubung dakwaan parti itu menerima sumbangan daripada kira-kira 10 kontraktor yang menerima pelbagai projek ketika parti itu mentadbir kerajaan.

Ketua Pesuruhjaya, SPRM, Azam Baki sebelum ini mengesahkan akaun-akaun itu dibekukan bagi membantu siasatan berhubung penyelewengan dana di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi bernilai RM92.5 bilion.

Mengulas mengenai pembekuan itu, Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin pula berkata dia akan menulis surat kepada SPRM memohon pembekuan akaun berkenaan ditarik balik supaya parti itu dapat membayar gaji kakitangan parti dan sewa pejabat.

Lihat Komen
ADS