Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kes SRC: Mahkamah Persekutuan tolak permohonan semakan Najib

Bekas perdana menteri Najib Razak akan terus menjalani hukuman penjara 12 tahun yang dijatuhkan terhadapnya dalam kes rasuah SRC International berjumlah RM42 juta.

Panel hakim Mahkamah Persekutuan menolak permohonan semakan Najib Razak terhadap sabitan dan hukuman terhadapnya dalam kes rasuah SRC International berjumlah RM42 juta.

Empat hakim membuat keputusan menolak permohonan itu, manakala penghakiman menentang oleh Abdul Rahman.

Keputusan majoriti itu dibuat panel hakim Mahkamah Persekutuan Rhodzariah Bujang dan Nordin Hassan, serta hakim Mahkamah Rayuan Abu Bakar Jais.

Keputusan hari ini selari dengan keputusan yang dibuat 23 Ogos tahun lalu oleh panel hakim yang dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat, yang mengekalkan sabitan bersalah dan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta terhadap Najib.

Dalam membacakan keputusan majoriti, Ong berkata, bahawa tidak ada merit dalam permohonan semakan Najib Razak.

Menurutnya, bahawa adalah terpulang kepada mahkamah persekutuan untuk memutuskan sama ada membenarkan penangguhan pendengaran rayuan tahun lalu atau pun tidak.

Mengenai salah satu pertikaian di sebalik permohonan semakan Najib adalah bahawa panel mahkamah persekutuan sebelum ini tahun lalu terkhilaf kerana tidak membenarkan peguam bekas menteri kewangan itu, yang antara lain diwakili oleh peguam veteran Hisyam Teh Poh Teik, penangguhan tiga hingga empat bulan dalam rayuan SRC.

Ong mencatatkan bahawa mahkamah persekutuan ketika itu memberi peluang kepada Hisyam untuk membuat pembentangan bagi pihak Najib dan peguam itu enggan melakukannya.

Hisyam pada ketika itu tidak mahu membuat pembentangan kerana mendakwa bahawa dia tidak bersedia memberi hujah lisan bagi rayuan yang kompleks itu, dan panel mahkamah persekutuan sebelum ini menolak permohonan untuk penangguhan pendengaran rayuan supaya pasukan pembelaan dapat menyediakan rayuan itu.

Hisyam juga memohon untuk menarik diri daripada mewakili Najib atas alasan bahawa dia tidak bersedia, tetapi panel sebelum ini juga menolak permohonan ini..

"Tidak boleh dikatakan bahawa peguam untuk pemohon (Najib) tidak diberikan hak untuk didengar. Tidak ada penafian hak pemohon untuk didengar," kata Ong.

Ong mencatatkan bahawa undang-undang memberi kuasa kepada budi bicara mahkamah persekutuan sama ada membenarkan atau menolak permohonan penangguhan pendengaran rayuan atau malah bagi seorang peguam untuk menarik diri daripada mewakili perayu, dan panel mahkamah sebelum ini tidak terkhilaf  dalam hal ini.

Hakim Mahkamah Persekutuanitu  berkata bahawa Tengku Maimun telah memutuskan dengan betul untuk tidak menarik diri daripada mendengar rayuan SRC Najib tahun lalu, sambil menambah bahawa ujian kecenderungan adalah ujian bahaya sebenar daripada ujian kemungkinan sebenar.

"Kami mendapati bahawa ketua hakim, dalam alasan penghakiman bagi permohonan penarikan diri, telah menggunakan ujian yang betul dalam kes itu.

"Keputusan ketua hakim untuk tidak menarik diri disokong oleh ahli panel lain dalam menyokong keputusan itu. Tidak ada asas bagi mahkamah ini untuk menyemak semula keputusan penarikan diri," kata Ong.

Ong mencatatkan bahawa Najib, dalam afidavit untuk menyokong permohonan semakan, mendakwa bahawa hak kebebasan asasinya di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk pendengaran rayuan yang adil telah dicabuli.

"Dalam pandangan kami, pemohon tidak berada dalam kedudukan untuk membantah keputusan mahkamah untuk membuat keputusan dalam permohonan terhadapnya kecuali ada unsur prasangka dan penyalahgunaan proses.

"Fakta sebenarnya adalah bahwa perasaannya tidak dapat menentukan kesimpulan kami. Kami mengatakan bahwa pemohon adalah penyebab nasib malangnya sendiri," katanya sebelum menolak permohonan semakan Najib.

Dalam keputusannya yang bertentangan, Rahman mengatakan diia cenderung mengizinkan permohonan semakan Najib dan membatalkan kesalahan bekas perdana menteri tersebut atas satu tuduhan penyalahgunaan kuasa, tiga tuduhan pengubahan kesalahan kepercayaan (CBT), dan tiga tuduhan pengubahan wang melibatkan dana RM42 juta dari SRC, bekas anak syarikat 1MDB yang kemudian dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Incorporated (MoF Inc).

MoF Inc juga memiliki sepenuhnya firma dana kedaulatan negara Malaysia 1MDB.

Rahman juga berkata, bahawa ia cenderung untuk membatalkan seluruh sabitan hukuman Najib kerana bekas perdana menteri itu tidak mendapat perbicaraan yang adil pada saat itu.

Menurut Rahman, keterangan dari pihak Najib tidak didengar semasa kes SRC tahun lalu kerana mahkamah persekutuan ketika itu hanya mendengar hujah pihak pendakwaan selama dua hari.

Dia mencatat bahwa setelah Hisyam gagal melucutkan dirinya daripada mewakili Najib, peguam tersebut menolak untuk menyampaikan hujah dan pada ketika itu panel hakim juga tidak meminta Najib untuk mengajukan hujahannya.

"Mahkamah (persekutuan) seharusnya mengundang pemohon (Najib) untuk berbicara terlebih dahulu sebelum membiarkan timbalan pendakwa raya berbicara, namun ini tidak dilakukan," kata Rahman.

Rahman berkata, ini menafikan hak suatu pihak dan oleh itu mahkamah tertinggi tersebut  harus campur tangan dalam situasi semacam ini.

Katanya, permohonan penangguhan tahun lalu dilakukan dengan niat baik kerana pasukan peguam Najib ketika itu baru dilantik sebelum prosiding tersebut dan terdapat banyak dokumen yang harus diteliti, iaitu lebih dari 30,000 halaman.

Dia juga mencatat bahwa panel sebelum ini tidak mempertimbangkan apakah tindakan mereka tidak membenarkan penundaan akan mengakibatkan keadilan dinafikan.

Pendakwaan diketuai oleh timbalan pendakwa raya V Sithambaram manakala Najib diwakili oleh peguam utama, Muhammad Shafee Abdullah.

Lihat Komen
ADS