Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Latih basuh tandas: Boleh mulakan dengan pelajar bermasalah - PIBG

Cadangan Perdana Menteri Anwar Ibrahim agar pelajar dididik untuk membersihkan tandas sekolah mendapat sokongan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

Presidennya Mohamad Ali Hassan mencadangkan agar sekolah memulakan langkah itu dengan pelajar yang memiliki masalah disiplin.

"Cadangan agar pelajar membersihkan tanda sekolah bagi mendidik soal kebersihan dan membiasakan mereka menjaga dan menguruskan aset awam bukanlah luar biasa, malah sangat disokong.

"Mungkin ia boleh diadakan secara giliran untuk setiap kelas membersihkan tandas, surau dan laluan sekitar kelas masing-masing. Dulu pun adalah kebiasaan untuk pelajar mengutip sampah sarap di padang dan tempag lain.

"Mungkin sebagai permulaan, pelajar yang ada masalah disiplin boleh diarah menjalankan kerja-kerja sosial seperti membersihkan tandas sekolah," katanya kepada Malaysiakini.

Katanya lagi, kebersihan institusi pendidikan dan malah tempat kerja adalah tanggungjawab semua orang yang menggunakannya.

Semalam, Anwar mencadangkan agar pelajar sekolah didiik untuk membasuh tandas bagi memastikan tahap keselesaan dan kebersihan di sekolah terjaga.

Langkah itu, kata Anwar, akan membolehkan pelajar belajar tentang kebersihan dan menghormati orang lain, dan secara tidak langsung dapat memahami serta menghargai kerja rumah yang dilakukan ibu mereka dan juga mencuci tandas.

Susulan itu, Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek berkata kementeriannya akan memperincikan pelaksanaan cadangan itu.

"Saya sambut baik saranan perdana menteri agar murid dilibatkan dalam siri pendidikan kebersihan di sekolah.

"Kementerian Pendidikan akan rincikan ruang pelaksanaan yang memberikan impak dan nilai tambah kepada murid secara keseluruhan," katanya di Twitter.

Lihat Komen
ADS