Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
K'jaan kaji syor naikkan harga siling beras putih tempatan
Diterbitkan:  Nov 12, 2023 5:35 PM
Dikemaskini: 9:35 AM

Kerajaan akan mengkaji cadangan menaikkan harga siling beras putih tempatan (BPT) sepertimana diutarakan oleh Badan Kawal Selia Padi dan Beras semalam, kata Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu.

Mohamad Sabu berkata kajian tersebut akan melibatkan penelitian terhadap semua aspek bagi memastikan semua pihak mendapat manfaat daripada keputusan yang dibuat.

“Kementerian Kewangan (MOF), Kementerian Ekonomi, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) serta Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) akan berbincang bagi meneliti keperluan serta cara pelaksanaannya.

“Kajian ini juga perlu dilakukan atas cadangan daripada beberapa pihak kerana harga yang ditetapkan tidak pernah berubah sejak 2008,” katanya ketika ditemui media di gerai Jualan Rahmah sempena Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan (HPPNK) 2023 di Dataran Bulatan Sultan Azlan Shah di Ipoh hari ini.

Ketua Pengarah Kawal Selia Padi dan Beras Datuk Azman Mahmood semalam menegaskan harga siling BPT wajar dinaikkan kepada RM3.20 sekilogram (kg) berbanding RM2.60 sekg ketika ini bagi menjaga masa depan semua pihak yang terbabit dalam rantaian pengeluaran bahan makanan itu terutama pesawah.

Azman dalam kenyataan sama turut menjelaskan kenaikan harga siling BPT penting bagi mengelakkan berlakunya longgokan padi tempatan berikutan pengilang tidak lagi berminat meneruskan pembelian beras kerana harga yang rendah.

Sementara itu, Mohamad Sabu berkata beliau yakin lebih 500,000 pengunjung akan hadir ke program HPPNK 2023, yang berlangsung selama tiga hari dari 10 Nov lepas hingga hari ini.

“Saya yakin sasaran itu akan dapat dicapai berdasarkan hingga pukul 12 tengah hari tadi kehadiran keseluruhan adalah 488,662 pengunjung melibatkan 452,647 orang secara fizikal dan 36,015 secara dalam talian,” katanya.

Menurutnya kehadiran pengunjung daripada pelbagai golongan ini membuktikan bahawa program ini amat memberi manfaat kepada rakyat bukan hanya untuk mendapatkan barangan keperluan asas malah mengetahui dengan lebih lanjut berkaitan bidang pertanian.

“Kehadiran pengunjung ini juga adalah bukti sokongan mereka kepada iltizam kerajaan dalam menghargai jasa dan sumbangan peladang, penternak dan nelayan yang merupakan wira negara yang sentiasa berusaha memastikan bekalan makanan negara mencukupi,” katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS