Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Bank Negara kekalkan OPR 3 peratus
Diterbitkan:  Mar 7, 2024 4:28 PM
Dikemaskini: 8:28 AM

Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) Bank Negara Malaysia (BNM) mengumumkan pengekalan kadar dasar semalaman (OPR) pada 3 peratus.

Dalam satu kenyataan hari ini, bank pusat itu berkata pada paras OPR semasa, pendirian dasar monetari kekal menyokong ekonomi dan konsisten dengan penilaian semasa mengenai inflasi dan prospek pertumbuhan.

"MPC tetap berwaspada terhadap perkembangan semasa bagi memaklumkan penilaian prospek inflasi dan pertumbuhan dalam negeri.

"MPC akan memastikan pendirian dasar monetari kekal kondusif untuk pertumbuhan ekonomi yang mampan dalam keadaan harga yang stabil," kata BNM.

OPR kali terakhir dinaikkan pada Mei tahun lalu dan kekal pada 3 peratus sejak itu.

BNM menambah bahawa ekonomi global terus berkembang, walaupun sederhana, disokong oleh permintaan dalam negeri di tengah-tengah peningkatan dalam aktiviti perdagangan.

Usaha mengukuhkan ringgit

Ia menyatakan bahawa ekonomi negara berkembang sebanyak 3.7 peratus pada 2023, dan dijangka bertambah baik tahun ini - dipacu oleh pemulihan dalam eksport dan perbelanjaan domestik yang berdaya tahan.

"Pertumbuhan eksport menjadi positif selepas menguncup sejak bulan Mac 2023 dan akan terus disokong oleh perdagangan global yang lebih kukuh.

"Ketibaan dan perbelanjaan pelancong dijangka terus meningkat. Pertumbuhan guna tenaga dan upah yang berterusan kekal menyokong perbelanjaan isi rumah," kata BNM, sambil menambah bahawa pelaburan akan disokong oleh projek berbilang tahun dalam sektor swasta dan awam.

Menurut bank pusat itu, inflasi keseluruhan dan teras berada pada 1.5 peratus dan 1.8 peratus pada Januari tahun ini, dan dijangka kekal sederhana sepanjang 2024.

"Walau bagaimanapun, prospek inflasi terus sangat bergantung pada pelaksanaan dasar dalam negeri mengenai subsidi dan kawalan harga serta perkembangan harga komoditi dan pasaran kewangan global," katanya.

Mengenai ringgit, BNM berkata ia, dan kerajaan, sedang mengambil tindakan yang diselaraskan untuk menggalakkan membawa balik dan penukaran pendapatan pelaburan asing oleh Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) dan Syarikat Pelaburan Berkaitan Kerajaan (GLIC), bagi menggalakkan aliran masuk yang lebih besar, yang seterusnya mengukuhkan mata wang.

"Pada tempoh jangka sederhana, pembaharuan struktur yang berterusan akan memberikan sokongan yang lebih berpanjangan kepada ringgit," katanya.

Lihat Komen
ADS