Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tiada kompromi jadikan M'sia negara berbilang kaum - Anwar
2

Perdana Menteri Anwar Ibrahim berikrar tidak akan berkompromi dalam menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum.

Anwar menegaskan tiada ruang di negara ini untuk melakukan diskriminasi terhadap mana-mana kaum dan kesaksamaan menjadi matlamat utara rakyat Malaysia.

“Negara tidak boleh terus bertelagah dalam isu-isu kecil, menyemai benih perselisihan dan kebencian antara kaum di Malaysia.

“Sekiranya Malaysia ingin terus bertahan, kita mesti kembali kepada nilai teras dan prinsip kemanusiaan, keadilan dan perpaduan kerana itu boleh memastikan kejayaan kita… dan bukan untuk menumpukan kepada agenda perkauman pelbagai pihak,” katanya hari ini.

Dia berkata demikian ketika berucap pada majlis pelancaran Konvensyen Antarabangsa Dr Ambedkar dan sambutan ulang tahun kelahiran ke-133 Dr Ambedkar yang diadakan di Pusat Konvensyen Ideal (IDCC) di Shah Alam, Selangor hari ini.

Anwar dalam pada itu memuji pendekatan tokoh negara India, Ambedkar dalam memupuk perpaduan yang disifatkan selaras dengan falsafah Malaysia Madani.

“Cabarannya adalah milik kita, dan saya yakin setiap rakyat Malaysia, tidak kira warna kulit mereka, kepercayaan atau kedudukan mereka dalam kehidupan, boleh secara individu, dan bersama-sama, secara kolektif, mencipta Malaysia yang lebih kuat, lebih makmur dan lebih setara, di mana sesiapa yang mempunyai impian besar, bekerja keras dan bermain di padang yang rata, boleh merealisasikan cita-cita mereka.

“Ini adalah matlamat saya untuk setiap rakyat Malaysia, demi sesungguhnya, untuk seluruh negara kita,” tambahnya.

Ambedkar ialah tokoh menteri undang-undang dan keadilan pertama India. Dia juga mengetuai jawatankuasa yang bertanggungjawab merangka Perlembagaan India.

Sementara itu, Anwar menyebut mengenai pelbagai program yang dirangka untuk membantu masyarakat India di negara ini.

Justeru katanya, adalah tidak adil bagi mana-mana pihak mendakwa dia tidak melakukan sebarang usaha untuk membantu masyarakat India sejak menyandang jawatan sebagai perdana menteri.

“Izinkan saya memberikan contoh di mana kita mendengar kebimbangan anda, saudara-saudara India saya. Kita mendengar, dan sememangnya kami sangat mengambil berat.

“Jika saya dapat menyelesaikan semua masalah di Malaysia, saya tidak perlu menjadi perdana menteri lagi. Berikan saya sedikit masa,” ujarnya.

Lihat Komen
2
ADS