Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
McD Malaysia belum tarik saman sepenuhnya - BDS
Diterbitkan:  Apr 15, 2024 10:35 AM
Dikemaskini: 2:35 AM

Boycott Divestment Sanctions Malaysia (BDS Malaysia) hari ini berkata kenyataan Gerbang Alaf Restaurants Sdn Bhd (GAR), pemegang francais McDonald's tempatan, bahawa ia telah memutuskan untuk menarik balik saman undang-undangnya terhadap BDS Malaysia adalah tidak tepat.

Dalam satu kenyataan hari ini, BDS Malaysia berkata saman GAR masih belum ditarik balik sepenuhnya kerana ia masih belum bersetuju dengan syarat penarikan.

"BDS Malaysia berasa terdorong untuk menjelaskan perkara sebenar. Kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh GAR (pada 22 Mac) yang mengumumkan penarikan balik saman itu, bukan sahaja tidak tepat tetapi juga mengelirukan.

“Ia salah menggambarkan sifat sebenar penarikan saman dan pendirian BDS Malaysia mengenai perkara itu.

"Tidak pernah ada sebarang persetujuan semasa sesi pengantaraan pertama kerana keengganan GAR untuk memenuhi tuntutan kami supaya mereka mengutuk jenayah pembunuhan beramai-ramai Israel di Gaza," kata BDS Malaysia hari ini.

BDS Malaysia berkata ia tidak terkejut dengan keputusan GAR menarik balik saman itu kerana kes terhadap pihak mereka adalah lemah.

"Kami yakin akan memenangi kes itu sekiranya ia dibawa ke perbicaraan penuh.

“Sekarang, saman undang-undang mereka belum ditarik balik sepenuhnya kerana kami masih belum bersetuju dengan syarat penarikan.

“Perkara itu akan dibawa untuk diselesaikan pada 18 April di hadapan hakim yang dilantik mahkamah,” kata BDS Malaysia.

GAR, pemilik francais McDonald's di Malaysia, telah memfailkan saman tahun lepas terhadap kumpulan yang menyokong boikot terhadap jenama antarabangsa utama sebagai tindak balas terhadap pencerobohan Israel ke atas Gaza.

Dalam samannya, GAR menuntut ganti rugi RM6 juta, termasuk kehilangan hasil (RM3 juta), pampasan untuk pekerja yang diberhentikan kerja (RM1.5 juta), dan tamat tempoh bahan (RM1.5 juta).

Plaintif berkata defendan menghasut orang ramai untuk membenci jenama McDonald’s kerana konflik antara Israel dan Palestin.

Sebagai tindak balas, BDS Malaysia menafikan memfitnah GAR, berkata kumpulan itu tidak secara langsung berkempen menentang gergasi rangkaian makanan segera itu tetapi hanya menyokong boikot yang dimulakan oleh orang ramai Malaysia.

Pada 22 Mac, McDonald's Malaysia mengumumkan ia menarik balik saman itu berikutan proses pengantaraan, dengan pengarah urusannya dan rakan kongsi operasi tempatan Azmir Jaafar memetik hasil positif pengantaraan dan penjelasan yang dibuat oleh BDS Malaysia dalam kenyataan mereka baru-baru ini, mengakui bahawa tindakan McDonald's pengendali di Israel bebas sepenuhnya daripada McDonald's Malaysia.

Pada masa itu, BDS Malaysia berkata McDonald's akan kekal dikategorikan di bawah senarai "sasaran boikot organik".

Lihat Komen
ADS