Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Silap fakta’ dalam afidavit Zahid: AGC akan maklumkan pada mahkamah
Diterbitkan:  Apr 17, 2024 6:25 PM
Dikemaskini: 10:35 AM

Jabatan Peguam Negara (AGC) akan memaklumkan berkaitan dakwaan terdapat kesilapan fakta dalam afidavit presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi bagi menyokong permohonan Najib Razak menjalani hukuman penjara di rumah.

“Jabatan Peguam Negara akan membawa perkara ini kepada perhatian pihak mahkamah,” kata AGC dalam kenyataan ringkas satu perenggan petang ini.

AGC mengeluarkan kenyataan itu susulan kenyataan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Zafrul Abdul Aziz berkaitan afidavit tambahan yang diikrarkan Zahid pada 9 April kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Zafrul yang juga anggota Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno berkata ada beberapa kesilapan fakta dalam afidavit Zahid, tetapi tidak mendedahkan butirannya.

Tengku Zafrul Abdul Aziz

Dia justeru berkata akan memohon kepada mahkamah untuk memfailkan afidavitnya bagi memperbetul afidavit Zahid.

Katanya, tindakan itu bukan untuk mempersoal merit isu tetapi ingin memastikan fakta direkod dengan betul supaya mahkamah menilai kesemua fakta material dengan wajar.

Dalam afidavit yang difailkan pada 9 April, Zahid menyokong dakwaan Najib berhubung dakwaan kewujudan titah tambahan oleh Yang di-Pertuan Agong agar dia menghabiskan baki hukuman penjara dengan tahanan di rumah.

Dia mendakwa melihat dan membaca titah bertarikh bertarikh 29 Januari setelah Zafrul memaklumkan kepadanya.

Dia juga percaya Zafrul, anggota kerajaan lain–yang tidak dinamakan–dan Menteri Besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail juga telah melihatnya.

Menurut afidavit sokongannya, Najib mendakwa terdapat titah tambahan bersama keputusan Lembaga Pengampunan yang mengurangkan hukuman penjara dan dendanya dalam kes rasuah SRC International berjumlah RM42 juta.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS