Paling Popular
Terkini
1

Adun Taman Medan Dr Afif Bahardin menjelaskan perbezaan pandangannya dengan Ahli MPT Bersatu Mohamed Azmin Ali berhubung pembatalan projek lebuh raya PJD Link Expressway.

Kata Afif, dia sekadar menyuarakan kepentingan rakyat di kawasan yang diwakilinya dan Bersatu tidak menghalangnya daripada berbuat demikian.

"(Pendirian) Azmin, Azmin la. Tapi ini kawasan saya," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Afif mengulas Ahli Parlimen Petaling Jaya Lee Chean Chung yang membangkitkan perbezaan pendirian nya dengan Azmin yang juga pengerusi Bersatu Selangor.

"Saya tidak tahulah, kalau Chean Cheung kena dengar arahan orang lain," katanya.

"Setakat ini, tidak ada arahan dari Azmin yang saya tidak boleh menyuarakan apa-apa perkara bagi pihak rakyat yang saya wakili.

"Kami (Bersatu) tidak mengamalkan perkara itu," jelasnya lagi.

Pada 9 Ogos tahun lalu, media dalam talian pro-PN melaporkan Azmin berkata tiada gunanya membina lebuh raya di bandar ini atas alasan untuk menyelesaikan kesesakan lalu lintas.

"Prinsip saya ialah mengapa anda memerlukan lebuh raya dalam bandar.

"Kalau di luar, sebagai jalan lingkaran luar, itu boleh dipertimbangkan. Tetapi dalam Petaling Jaya, dalam Shah Alam, anda tidak memerlukan lebuh raya lain.

“Apa yang diperlukan adalah pengangkutan awam," kata Azmin ketika itu.

Sementara itu, Afif mencabar Lee (gambar atas) untuk mengemukakan penyelesaian terhadap masalah kesesakan lalu lintas di kawasan Taman Medan.

Terdahulu, Afif percaya projek lebuh raya itu boleh menangani masalah lalu lintas dan mengkritik Lee kerana didakwa gagal memahami kepentingan PJD Link untuk penduduk Taman Medan di Petaling Jaya.

Menurut Afif, masalah kesesakan lalu lintas adalah isu sebenar penduduk dan penilaian kesan lalu lintas yang dijalankan menunjukkan 68 peratus penduduk Taman Medan telah menyokong projek itu.

"Lee bercakap mengenai pengangkutan awam (sebagai cara untuk menyelesaikan masalah lalu lintas). Jadi beritahu saya jenis pengangkutan awam apa yang dia cakap.

"Jika dia bercakap tentang bas, bagaimana bas akan bergerak dengan kesesakan lalu lintas yang teruk? Jika ada yang boleh menjawab saya akan lebih gembira.

"Saya lebih gembira kerana mempunyai alternatif yang boleh membantu menyelesaikan kesesakan ini. Tetapi sehingga kini, tiada satu pun projek MRT mempunyai sebarang jajaran yang menghubungkan ke Taman Medan.

"Jadi bagaimana anda hendak membantu penduduk Taman Medan? Satu-satunya pengangkutan awam yang kita ada di sini ialah bas dan (KTM) Komuter," katanya.

Afif, yang juga wakil rakyat PN menjawab kritikan Lee terhadapnya kerana menggesa Putrajaya untuk mempertimbangkan semula projek PJD Link.

Gambar fail, sejumlah persatuan penduduk di DUN Taman Medan di Petaling Jaya berpandangan pembatalan PJD Link akan mengakibatkan masalah kesesakan lalu lintas di Lembah Klang akan berterusan.

Lee juga menyoal dari mana Afif mendapat maklumat mengenai pampasan RM100 juta yang didakwa perlu dibayar Putrajaya kepada pemaju PJD Link jika mereka membatalkan projek itu.

Menjawab perkara itu, Afif berkata dia mendapat maklumat itu daripada membaca laporan berita.

Ini termasuk artikel portal berita Scoop minggu lalu yang memetik sumber yang mendakwa pembatalan itu boleh menyebabkan pembayar cukai "melebihi RM20 juta" malah boleh "meningkatkan lebih RM100 juta".

Adun Selangor itu juga menyorot percanggahan hujah Lee yang menyokong pembatalan PJD Link.

Afif menyoal kenyataan Lee bahawa PJD Link tidak akan mengurangkan kesesakan lalu lintas di Taman Medan dan pada masa yang sama didakwa akan membunuh perniagaan termasuk pasar malam di sana.

"Kamu nak kereta datang ke Kampung Medan ke kamu nak kurangkan kesesakan?

"Mana yang betul ni. Kamu kata lebuh raya ini akan sebabkan kesesakan juga, tapi masa sama kamu kata lebuh raya ini nanti orang tidak datang ke Kampung Medan," soal Afif.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
1
ADS