Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Wanita dari Sabah menang Anugerah Guru Dedikasi Cambridge
Diterbitkan:  Apr 24, 2024 11:39 AM
Dikemaskini: 3:39 AM

Seorang guru bahasa Inggeris di Sabah dinobatkan sebagai pemenang serantau anugerah guru dedikasi Cambridge tahun ini. Pertandingan global itu sebagai menghargai jasa guru di seluruh dunia atas dedikasi dan pencapaian mereka.

Sydney Engelbert, yang mengajar di Kolej Vokasional Keningau, dipilih sebagai pemenang serantau untuk Asia Tenggara dan Pasifik atas komitmennya terhadap kerjasama silang budaya yang membantu mengembangkan kemahiran komunikasi pelajarnya, kata kenyataan yang dikeluarkan oleh kumpulan pendidikan antarabangsa di Cambridge University Press.

“Engelbert mengajar di sebuah sekolah luar bandar di Keningau, Sabah, yang pelajarnya jarang meninggalkan daerah ini. Para hakim memuji peranan Sydney dalam memperkayakan pendidikan pelajarnya walaupun di tempat terpencil.

“Ini khususnya, apabila Sydney Engelbert merintis kelas pertukaran dalam talian pada 2022 dengan beberapa sekolah vokasional lain di Malaysia, Filipina, Kemboja dan Indonesia,” kata kenyataan itu.

Dengan memenangi kategori itu, Engelbert akan mendapat nilai buku berharga £500 (RM2,946.42) untuk kelas mereka, trofi, peluang mengambil bahagian dalam majlis anugerah serantau dan menerima publisiti untuk mereka dan sekolah mereka pada tahun akan datang, tambahnya.

Cambridge menerima sejumlah 14,840 pencalonan daripada 141 negara untuk pertandingan tahun ini.

Menurut kenyataan itu, Engelbert adalah guru kedua Kolej Vokasional Keningau memenangi anugerah serantau selepas Khalifa Affnan pada 2022.

Dalam komen yang dilampirkan, Engelbert melahirkan rasa penghargaannya kerana telah terpilih sebagai pemenang.

“Saya amat berbesar hati mendapat pengiktirafan ini. Adalah penting untuk kita mewujudkan persekitaran pembelajaran yang berakar umbi dalam pertukaran budaya untuk membantu pelajar membangunkan kemahiran praktikal dan komunikasi yang diperlukan untuk masa hadapan.

"Saya amat berbangga dengan kejayaan pelajar saya sebagai sebahagian daripada kelas pertukaran dalam talian kami yang tertumpu pada kecekapan budaya dan meneroka topik di luar kurikulum standard," katanya.

Lihat Komen
ADS