Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Duta AS: Kami tak pilih vendor pameran Natsec, sila tanya penganjur

Kerajaan AS tidak mempunyai peranan dalam memutuskan penyertaan syarikat yang disenaraikan sebagai vendor pada pameran Keselamatan Kebangsaan (Natsec) Asia 2024 yang sedang berlangsung, kata dutanya.

Bercakap kepada pemberita di luar perhimpunan tahunan pakar pertahanan dan keselamatan serantau, Duta Besar AS ke Malaysia Edgard D Kagan berkata tidak ada komunikasi rasmi daripada pihak yang membantah penyertaan syarikat yang dituduh menyokong pembunuhan beramai-ramai di Gaza.

“DSA (Pameran dan Persidangan Perkhidmatan Pertahanan Asia) mempunyai reputasi global. Ia dikenali sebagai pertunjukan serius yang menyatukan pemain global yang kritikal.

“Setakat penyertaan dan siapa yang datang ke sini, kerajaan AS tidak mempunyai peranan.

“Ini adalah atas jemputan Malaysia. Jadi sila rujuk kepada penganjur persembahan untuk soalan mengenai penyertaan,” katanya.

Awal hari ini, Ketua Biro Antarabangsa Bersatu Saifuddin Abdullah menggesa Putrajaya mengharamkan dua syarikat yang terlibat dalam membekalkan senjata kepada tentera Israel daripada menyertai dan menaja Natsec Asia 2024.

Secara khusus, Saifuddin memetik kemasukan Lockheed Martin dan BAE Systems dalam acara anjuran bersama Kementerian Pertahanan dan Kementerian Dalam Negeri yang bermula hari ini.

Bekas menteri luar negeri itu menegaskan bahawa Lockheed Martin mengeluarkan jet pejuang F-35, manakala BAE membekalkan peralatan yang digunakan oleh Israel dalam serangan ke atas rakyat Palestin, mengakibatkan korban, termasuk wanita dan kanak-kanak.

Selain Bersatu, pihak lain yang membantah penyertaan syarikat itu termasuk pelbagai NGO pro-Palestin di Malaysia.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS