Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Apakah selepas 20 tahun, kita bakal menyaksikan ketua Umno Bahagian Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah sekali ini layak bertanding merebut jawatan presiden Umno Disember ini?

Dua dekad lalu, dalam pemilihan Umno tahun 1987, beliau mencabar Tun Dr Mahathir Mohamad bagi jawatan presiden Umno tetapi tewas dengan 43 undi.

umno 2007 tengku razaleigh ku li 081107 Semalam, bekas menteri kewangan itu yakin beliau akan mendapat pencalonan yang cukup untuk bertanding jawatan presiden Umno Disember ini.

Pastinya, keyakinan beliau itu berdasarkan kepada maklum balas dari pihak bahagian yang akan mula bermesyuarat selama selama sebulan mulai 9 Oktober depan.

Bekas naib presiden Umno itu yang lebih popular dengan panggilan Ku Li, meluahkan keyakinannya itu dalam sesi dialog dengan beberapa pengendali blog di kediamannya di ibunegara malam tadi.

Tetapi yang menjadi persoalannya sekarang ialah siapakah pilihan pemimpin akar umbi, khususnya bahagian, untuk menerajui pucuk pimpinan Umno dalam menghadapi cabaran yang cukup besar.

Pastinya, matlamat utama mereka ialah untuk memperkukuhkan kembali Umno yang menjadi tulang belakang Barisan Nasional (BN) yang gagal mendapatkan majoriti dua pertiga di Parlimen dan kehilangan lima negeri kepada pembangkang selepas pilihanraya umum lalu.

Mesyuarat bermula 9 Oktober

Persoalannya, adakah mereka masih yakin kepimpinan sedia ada, berkemampuan memulihkan Umno dan oleh itu, mengekalkan mereka dalam pemilihan parti itu Disember depan?

Atau apakah mereka juga mempunyai 'congak' mereka sendiri dan menunggu bermulanya mesyuarat bahagian mulai 9 Oktober depan untuk membuat keputusan?

umno 2007 abdullah ahmad badawi 071107 Apa yang kita ketahui setakat ini, memang wujud desakan terhadap presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya meletakkan jawatan sebagai tanda bertanggungajawab terhadap kekalahan teruk Umno Mac lalu.

Dan jelas Abdullah memahaminya dan telahpun mengumumkan peralihan kuasa kepada Timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak pada pertengahan 2010.

Itu pun berdasarkan andaian bahawa Abdullah dan Najib akan menang tanpa bertanding dalam pemilihan parti Disember depan!

Apakah ianya mampu memuaskan hati pemimpin dan ahli akar umbi Umno? Apakah mereka bersedia untuk menunggu hingga 2010 - tiga tahun sebelum pilihanraya berikutnya?

Malah, telah ada suara-suara yang dilaporkan mahu Abdullah melepaskan jawatannya lebih awal, termasuk dari kalangan pemimpin tinggi Umno sendiri.

'Mesyurat MT panas'

Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) yang baru lalu juga dilaporkan panas dan dilaporkan ada dari kalangan ahli MT yang mendesak Abdullah melepaskan jawatan tahun ini juga.

Ada yang dilaporkan berkata, mereka mahu Abdullah jangan bertanding mempertahankan jawatan presiden kerana mereka bimbang beliau tidak akan mendapat pencalonan yang mencukupi.

Sekiranya Abdullah gagal mendapatkan sekurang-kurangnya 58 pencalonan untuk melayakkan beliau mempertahankan jawatan itu, dan Ku Li pula layak, bermakna Ku Li yang akan menjadi presiden dan mewarisi kepimpinan negara selepas Disember depan.

umno 2007 najib and umno 061107 Maka apa akan jadi dengan Najib dan Muhyiddin? Ada yang membayangkan akan wujud dua regu untuk merebut jawatan tertinggi parti Disember ini - Regu Pak Lah-Najib lawan Regu Kuli-Muhyiddin - sepertimana dalam pertandingan pada tahun 1987 antara Team A - regu Tun Dr Mahathir Mohamad-Tun Ghafar Baba lawan Team B - regu Kuli-Tun Musa Hitam.

Berdasarkan perkembangan semasa, tidak dapat ditolak kemungkinan Ku Li - jika layak bertanding presiden - mampu merebut jawatan presiden. Mungkin Muhyiddin dilihat agak sukar untuk menumpas Najib bagi jawatan timbalan presiden.

Tetapi persoalannya apakah penyokong Najib berpuashati sekiranya Najib hanya menjadi timbalan presiden. Bukankah peralihan kuasa yang dipersetuju oleh Abdullah adalah untuk menyerahkan kuasa kepada Najib sebagai perdana menteri. Tetapi wujud persoalan yang amat sukar untuk dijawab - Apakah akar umbi parti itu boleh menerimanya juga?

Mungkinkah akan ada usaha-usaha untuk mencalonkan Najib bagi jawatan presiden dan memastikan beliau mendapat pencalonan yang mencukupi untuk bertanding jawatan tersebut.

Regu Najib-Muhyiddin

Dan pada masa yang sama, Najib juga dipastikan tidak mendapatkan pencalonan yang mencukupi untuk mempertahankan jawatan timbalan presiden. Dalam keadaan tersebut, pastinya Najib tidak ada pilihan, kecuali bertanding jawatan presiden.

Dalam senario tersebut, jika Abdullah benar-benar gagal mendapatkan pencalonan yang mencukupi untuk mempertahankan jawatannya dan Ku Li - jika layak - masih perlu berdepan dengan Najib.

umno selangor najib muhyiddin event anti pak lah banners 160408 04 Pada masa yang sama, desas-desus mengatakan Muhyiddin pula dicalonkan untuk timbalan presiden. Kemungkinan itu turut membuka peluang kepada seorang lagi naib presiden, Datuk Seri Ali Rustam yang juga ketua menteri Melaka, untuk turut dicalonkan bertanding jawatan timbalan presiden.

Ada pihak yang melihat pentingnya dipecahkan regu Kuli-Muhyiddin bagi memastikan Najib dipasangkan dengan Muhyiddin untuk merajui Umno selepas Disember depan.

Persoalannya, apakah 'congak' tersebut merupakan penyelesaian terbaik untuk masa depan Umno? Bukan setakat mengembalikan kepercayaan orang Melayu kepada Umno, tetapi juga kepercayaan parti-parti komponen BN yang lain terhadap Umno untuk kekal menjadi tulang belakang gabungan tersebut.

Jawapannya adalah di tangan bahagian. Dan buat pertama kalinya, kita bakal melihat kuasa sebenar akar umbi dalam menentukan masa depan Umno - khususnya bagi jawatan tertinggi parti - presiden dan timbalan presiden. Jawapannya akan diketahui bulan depan.

ADS