Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Sukan
Latorre umpama Messi dan Maradona
Diterbitkan:  Nov 5, 2016 3:52 PM
Dikemaskini: 9:02 AM

Kelincahan dan gerakannya seperti bintang Barcelona Lionel Messi, bezanya Barbara Latorre seorang wanita yang menjadi sandaran kelab bola sepak wanita Barcelona FC.

Bermain di posisi serangan, pemain berusia 23 tahun itu mempemarkan aksi luar biasa apabila berjaya melepasi cabaran tujuh pemain Espanyol sebelum menjaringkan gol.

Pada aksi Liga Femenina 2 November lalu, aksi Latorre dilihat memukau ketika membantu pasukannya menjaringkan gol keenam pada perlawanan yang berakhir dengan keputusan 6-1.

Sebaik menerima hantaran pendek rakan sepasukan di kanan bahagian tengah padang, dia terus membuat larian dan menggelecek setiap pemain pertahanan lawan.

Walaupun dikasari dan terjatuh berhampiran kotak penalti Espanyol, Latorre kembali bangun dan menggelecek seorang lagi pemain pertahanan sebelum melakukan tendangan lencong menewaskan penjaga gol lawan.

Persembahan luar biasa pemain kelahiran Sepanyol itu seolah-olah mengulangi kehebatan Diego Maradona ketika Argentina menentang England pada Piala Dunia 1986.

Latorre memulakan karier awalnya sebagai pemain bola sepak dengan berjinak dalam sukan futsal dan pernah beraksi di kejohanan futsal wanita Sepanyol.

Sehingga 2011, kebolehannya menjaringkan gol menarik perhatian kelab Prainsa Zaragoza yang memerlukan penyerang untuk skuad simpanan mereka.

Bagaimanapun dalam tempoh singkat dia menjadi pemain utama sebelum menghabiskan kontrak dua tahun dan berhijrah ke Espanyol.

Pada 2015, Latorre menyertai Barcelona dengan menyarung jersi 19 dan menempatkan diri sebagai antara penjaring terbanyak pasukan sepanjang liga kejuaraan musim 2015/2016 dengan sembilan gol.

Di peringkat antarabangsa, wanita muda ini turut menguatkan skuad kebangsaan Sepanyol bermula tahun ini.

Sementara itu, video jaringan Latorre yang dimuat naik di Facebook FC Barcelona Femení menerima lebih 50,000 perkongsian peminat bola sepak dengan 4.7 juta kali tontonan.

 

Lihat Komen
ADS