Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Sukan
Ubah lokasi jika ancam keselamatan, tegas Khairy

Malaysia pertimbang mengubah lokasi perlawanan antara Malaysia dengan Korea Utara pada pusingan kelayakan Piala Asia 2019 di Pyongyang pada 28 Mac ini jika terdapat ancaman keselamatan.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata FAM akan mendapatkan pandangan dan jaminan keselamatan daripada Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) berhubung status perlawanan tersebut.

"Kalau dapat ubah venue, seeloknya ia diubah bagi menjamin keselamatan pemain kerana faktor keselamatan pasukan adalah keutamaan saya," katanya pada sidang media mengenai Transformasi Nasional (TN50) di Putrajaya, hari ini.

Katanya, beliau akan meminta AFC memantau keadaan keselamatan di Pyongyang susulan hubungan diplomatik antara Kuala Lumpur dan Pyongyang sedang melalui fasa yang agak rumit.

Skuad Harimau Malaysia dijadual menentang Korea Utara dalam perlawanan pusingan tiga kelayakan Piala Asia 2019 di Stadium Kim Il-sung, Pyongyang.

Malaysia diundi dalam Kumpulan B bersama-sama Korea Utara, Hong Kong dan Lubnan.

Ketegangan hubungan diplomatik antara Malaysia dan Korea Utara tercetus susulan kes pembunuhan Kim Jong-nam, abang pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2), 13 Feb lepas.

Semalam, Wisma Putra memanggil pulang Duta Besar Malaysia di Pyongyang untuk proses perundingan dan mengarahkan Duta Besar Korea Utara di Malaysia, Kang Chol memberi penjelasan mengenai kenyataannya berhubung kes Jong-nam.

Diplomat Korea itu dilaporkan memberi gambaran bahawa kerajaan Malaysia mempunyai 'sesuatu untuk disembunyikan' dan mendakwa Malaysia 'berpakat dan bersekongkol dengan kuasa-kuasa luar' dalam pengendalian kes kematian itu.

-Bernama

Lihat Komen
ADS