Paling Popular
Terkini
mk-logo
Pengumuman
TimeTec Parking 8/12: Sistem Parkir Bermusim Berasaskan Awan
Diterbitkan:  Aug 25, 2021 11:35 AM
Dikemaskini: 3:35 AM

Parkir bermusim membolehkan pemilik kereta meletakkan kereta secara berkala, sama ada berhampiran rumah atau tempat kerja, dengan harga yang tetap dan selalunya mempunyai diskaun bulanan. Walaupun dengan harga potongan, hasil pendapatan daripada parkir bermusim adalah lebih stabil daripada parkir kasual. Sebagai sebahagian daripada sistem pengurusan tempat letak kereta, parkir bermusim selalu dianggap lebih mudah berbanding parkir kasual.

Ini adalah tidak benar.

Sebenarnya, dari segi operasi harian, ya, kurang masalah bagi parkir bermusim kerana penggunanya adalah pelanggan yang "dikenali", lebih senang dikendalikan, manakala pengguna parkir kasual adalah rawak; apa sahaja boleh berlaku. Tetapi dari segi sistem, parkir bermusim adalah jauh lebih rumit. Ini kerana apabila pengguna "dikenali" dan diskaun khas diberikan, dia telah menjadi ahli. Oleh itu, sistem parkir bermusim juga merupakan sejenis sistem 'keahlian'; di mana ia memiliki borang pendaftaran, pemberian pas khas, pengumpulan deposit, pembayaran bulanan, pembayaran tunggakan, pembaharuan 'keahlian', dan penamatan. Selain 'ahli' individu, ia juga mempunyai 'ahli' kumpulan, dan syarikat mereka membayar yuran 'keahlian' bulanan mereka. Lebih rumit lagi, ia mungkin mempunyai pelbagai jenis 'keahlian', kadar parkir yang berbeza, sama ada untuk parkir khusus atau tidak khusus. Bahkan sesetengah tempat meletak kenderaan mempunyai kawasan parkir bersarang untuk pengguna bermusim.

Perkara di atas tidak penting bagi pengguna kasual; hanya tetapkan kadar parkir; satu untuk semua.

Memandangkan TimeTec Parking Management System adalah sistem berasaskan awan dan App-enabled, ia menyediakan lebih banyak ciri untuk parkir bermusim seperti kemampuan interaktif bagi peringatan pembayaran, aplikasi dalam talian, pembayaran dalam talian, pembaharuan, dll. Ia menyokong kad RFID, kad TNG, kod QR, dan Pengenalan Plat Lesen (LPR) untuk parkir bermusim. Apabila tapak letak kereta menggunakan kod QR atau LPR sebagai akses parkir bermusim, ia dapat menjimatkan pengeluaran kad, dan semua proses pentadbiran dapat dilakukan melalui internet.

"Terdapat masalah umum yang dihadapi oleh bangunan komersial pada waktu puncak ketika peletak kenderaan kasual bercampur dengan parkir bermusim. Sekiranya tempat letak kereta dikhaskan untuk pengguna bermusim, pada waktu puncak, pengguna kasual akan mengalami kesukaran untuk mencari tempat letak kenderaan walaupun masih banyak tempat kosong yang digantung dengan nombor plat kereta milik pengguna bermusim. Sayang sekali! Tetapi sebaliknya, jika tempat letak kenderaan tidak dikhaskan, pengguna bermusim akan kecewa jika tidak dapat mencari tempat untuk meletakkan kenderaan mereka pada waktu puncak walaupun telah membayar yuran bulanan mereka. " kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TimeTec, Teh Hon Seng.

"Cara mengimbangi kedua-duanya memerlukan kemahiran aritmetik. TimeTec Smart Parking System memenuhi kedua-dua jenis parkir, dan ia dibina dengan modul data analitik. Menggabungkan waktu puncak dapat membantu mengoptimumkan peruntukan tempat letak kereta untuk parkir bermusim bagi mengawal pergerakan dan mengurangkan masa menunggu di tempat letak kereta. "

Teh Hon Seng, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TimeTec

Dia berkata, "Parking bermusim yang tidak digunakan boleh dikurangkan dan diberikan kepada parkir kasual pada waktu puncak, di mana ia membenarkan pengguna memberitahu pengendali tentang status slot parkirnya. Lebih baik lagi apabila disatukan dengan Sistem Tenaga Kerja Pintar TimeTec seperti TimeTec TA untuk kehadiran waktu dan TimeTec Leave untuk pengurusan cuti. Sistem ini boleh melepaskan parkir bermusim secara automatik apabila pengguna bermusim meminta cuti, bekerja dari rumah atau di luar stesen, dengan perjanjian pra-persetujuan yang ditandatangani antara pengguna bermusim dan pengendali tempat letak kereta dengan kadar diskaun tertentu untuk pembaharuan pas musim. "

Sila hubungi Kelvin Lim, Pengurus Jualan, di [email protected] atau 012-6891180 untuk temu janji untuk pembentangan dan demonstrasi produk. Anda juga boleh menghubungi talian am 03-80709933 atau emel ke [email protected] untuk maklumat lanjut.

Nantikan maklumat lanjut mengenai Siri Parking Pintar TimeTec 9/12 pada Rabu depan. Untuk artikel sebelumnya, klik pautan ini: Parkir Pintar TimeTec 7/12: Pra-Masuk dan Aktiviti Seterusnya

Versi English: TimeTec Smart Parking 7/12: Pre-entry and the Next Activities

Mengenai Kumpulan TimeTec

Kumpulan TimeTec ditubuhkan pada tahun 2000. Selama lebih 20 tahun, Kumpulan TimeTec telah menghasilkan tiga jenama IT terkemuka dunia, FingerTec, TimeTec dan iNeighbour, untuk pengurusan tenaga kerja, keselamatan, pejabat pintar, perumahan pintar dan bandar pintar dengan memperkasakan kuasa biometrik, perkomputeran cloud & edge, teknologi IoT dan kecerdasan buatan. Kesemua penyelesaian ini bersambung dan menukar landskap kehidupan kerja dan kehidupan di rumah di dalam ekosistem yang lebih besar. Melalui rangkaian yang luas, Kumpulan TimeTec menyalurkan produk peranti biometrik dan 16 aplikasi cloud, termasuk peralatan IoT, ke lebih 150 negara di seluruh dunia. Lawati laman web Kumpulan TimeTec: TimeTec Cloud, TimeTec Building, TimeTec Parking.

Syarikat-syarikat terkenal telah melanggan pelbagai penyelesaian TimeTec termasuk IOI Properties, Putrajaya Holdings, Ibraco, Binastra, Thriven, Hock Seng Lee, QSR Brands, Central Sugars Refinery CSR, Sunway Constructions, Mamee, Yakult, Nano Malaysia Berhad, dan banyak lagi. Fleksibiliti dan kebolehsaknaan produk TimeTec juga menarik pelbagai pelanggan antarabangsa dari seluruh dunia termasuk dari Hong Kong, Dubai, Australia, Qatar, Afrika Selatan dan lain-lain.

ADS