Malaysiakini
Malaysiakini BERITA

Tahanan 'tidak bersalah hingga dibukti bersalah'

Hazlan Zakaria

Diterbitkan  |  Dikemaskini

Bukit Aman berkata ia akan memastikan semua anggotanya melayan semua tahanan sebagai tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah.

NONE Pengerusi Urusetia Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)

Jenayah, Datuk Ayob Yaakob berkata, pihaknya mengambil berat tentang kebajikan semua, termasuk tahanan dalam jagaan polis.

Mereka tidak bersalah sehingga terbukti bersalah, Ayob kepada pemberita selepas menghadiri taklimat NKRA Selangor di ibu pejabat polis negeri Selangor hari ini.

Beliau berkata, prinsip ini perlu diamalkan oleh semua anggota polis.

Bagaimanapun, Ayob (kanan) berkata para anggota perlu diberi latihan untuk membina pengetahuan mereka dan tahap keyakinan sebelum mereka boleh benar-benar profesional, serta diberikan kemudahan yang sesuai untuk melakukan tugas mereka dengan berkesan.

Katanya, mereka di Bukit Aman akan bertindak sebagai pemudah cara dalam hal ini dan menyediakan mereka semua yang diperlukan.

Menurutnya lagi, adalah tidak adil untuk mengeluarkan perintah, tetapi tidak memberi mereka sumber untuk melaksanakannya.

Menurutnya masalah seperti di lokap, "sakit teliga dengar", tetapi perlu ditangani untuk memulihkan semula kepercayaan rakyat.

[Baca berita penuh]