Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Sebagai sebahagian daripada manifesto pilihan raya umum ke-14, Pemuda Pakatan Harapan hari ini berjanji akan mewujudkan satu juta pekerjaan dalam tempoh lima tahun pertama pembangkang mengambil alih Putrajaya - bermula dengan pengurangan sistematik terhadap pergantungan semasa terhadap tenaga kerja asing yang murah.

Timbalan Ketua Pemuda Parti Amanah Negara, Faiz Fadzil berkata janji mereka dibuat memandangkan hari ini terdapat kira-kira 400,000 graduan tanpa pekerjaan dan kemungkinan ribuan lagi dijangka bakal dihentikan.

"Kami mencari pekerjaan dalam dua sektor, mahir dan separuh mahir.

"Pekerjaan mahir akan membolehkan lebih banyak graduan mengisinya, sementara kerja buruh boleh ditawarkan melalui pengurangan pergantungan kepada pekerja migran," katanya pada sidang akhbar bersama pemimpin Pemimpin Harapan lain di ibu pejabat AMANAH di Kuala Lumpur.

Faiz juga berkata Pemuda HARAPAN turut mencadangkan gaji minimum kebangsaan dinaikkan kepada RM1,500 daripada kadar RM1,000 sekarang.

"Sekiranya upah minimum dinaikkan, ini akan menarik lebih ramai rakyat Malaysia untuk terlibat dalam sektor 3D atau Dirty, Dangerous and Difficult,” katanya.

Ketua Pemuda PKR Nik Nazmi Nik Ahmad berkata masalah pergantungan kepada pekerja asing tidak pernah diselesaikan kerana "ketagihan negara" kepada model ekonomi bergaji rendah.

Menurutnya, pada satu ketika model ini diterima pakai oleh kebanyakan negara tetapi Malaysia tidak pernah bergerak dari rantaian itu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS